Spatial Characteristics of Travelling Merchants and Consumers in Chongsan Periodic Markets of Okchon County, Korea

충북(忠北) 옥천군(沃川郡) 청산(靑山) 정기시(定期市) 출시자(出市者)의 공간적(空間的) 특성(特性)

  • Published : 1996.06.30

Abstract

This study is to clarify the market cycle of travelling merchants and the spatial behavior of consumer's commodity purchasing. its reasons and purchasing region of each commodity in Chongsan of Chongsan Myun(village) periodic markets, that is one of the lowest central places in Okchon county. The data used are the results of interviews with 58 travelling merchants on June 22 and July 17, 1994, and questionaire survey taken to parents of students of Chongsan middle school of Chongsan Myun in Okchon county. Study area is typical agricultural regions taking the role of central places to provide rural service and is comparatively important periodic markets. Some of findings are summarized as follows: (1) Until 1980's. appearance of closed periodic markets is caused by the population decrease in rural region, income increase, and rising of living level according to the Five Years Planning of Economic Development, appearance of chain stores of agricultural co-coperative and of supermarkets,. changes in distribution mechanisim by increasing consignment volume of agricultural products through agricultural co-coperative, and the development of transportation in Okchon county. These, too, became the reasons for the decline of the Chongsan periodic markets in Okchon county. (2) Most of the travelling merchants visiting the Chongsan periodic markets are in their 50's of age, and they sell the miscellaneous commodities and agricultural products. And about one-fourths of travelling merchants reside in regions with periodic markets and in Okchon of higher order central places. (3) Travelling routes visting periodic markets can be simplified to five types. Major types of travelling routes are Chongsan periodic market$\rightarrow$Wonnam$\rightarrow$Boun, and Chongsan periodic market$\rightarrow$Yungdong$\rightarrow$Yongsan. The patterns of travelling merchants visiting periodic markets are classified into the type of everyday visiting of periodic markets over three days of five days from merchant's residence to market, and the type of merchants or consumers visiting one day's of five days. On days that travelling merchants don't visit periodic markets they purchase the commodities in Seoul, Taejon and Chongju. (4) Consumers who use periodic markets are from thirties to fifties years of age and most of them are employed in agriculture. Consumers visit periodic markets on foot or by bus, and visit two or three times in a month, and mainly purchase the commodities for one or two hours from about ten o'clock in the morning. (5) Consumers purchase the necessaries of life in periodic markets, and other commodities are purchased in Taejon city, Youngdong, and Boun Eup(town). But consumers purchase the goods(convenience goods, shopping goods, and specialied goods) largerly in Chongsan, because additional expense and disadvantage after service with poor transportation service for purchased goods in others regions. Therefore, the hierarchies of central places by the consumer's purchasing behaviour can not be seem in dewellers in Chongsan and Chongseong Myun.

농촌의 최하위 계층 중심지에 발달한 정기시의 이동상인과 소비자의 공간적 특성을 파악하기 위하여 오래 전부터 개시(開市)된 옥천군 청산 정기시를 대상으로 출시자를 조사하여 분석한 결과 다음과 같은 점이 밝혀졌다. 이동상인은 장년 내지 노년층으로 구성되어 있으며, 일용잡화와 농산물을 취급하고, 정기시 출시(出市)의 주된 유형은 청산$\rightarrow$원남$\rightarrow$보온의 유형과 청산$\rightarrow$영동$\rightarrow$용산의 유형이다. 상인의 거주지는 정기시가 입지한 지역이 가장 많고 이어서 인접해 있는 하위 중심지인 청성면, 상위계층 중심지인 보은 영동읍과 대전시, 그리고 보은군 원남면으로, 이들은 정기시를 매일 자기 집에서 5일에 3일 이상 출시하거나 특정한 하나의 정기시만을 5일에 하루 출시하는 형태를 취하고 있다. 정기시를 이용하는 소비자는 $30{\sim}50$대가 대부분이고, 한달에 $2{\sim}6$회 정기시에서 재화를 구입하며, 이용하는 교통수단은 주로 버스이다. 그리고 생활필수품을 구입하기 위하여 출시하는데, 구입하는 상품은 주로 식료품이고 전문계도 고차 중심지보다 이 지역의 상위 중심지인 청산에서 구입하는데 이는 타 지역과 교통이 불편하고 거리도 밀어 상품을 구입할 매 비용이 추가되며, 상품을 구입한 후에도 아프터서비스를 받는데에도 불리하기 때문이다. 그러나 청산 정기시에서 구입하지 못하는 선매재나 전문재는 거리가 가까운 보은읍보다는 상위 중심지인 영동읍이나 대전시에서 구입하고 있다. 최하위 중심지의 정기시는 농촌인구의 감소, 주민의 소득증대와 생활수준의 향상, 중심지의 상설 상업시설의 등장, 유통기구의 변화, 교통기관의 발달 등 정기시의 외적 환경들이 변화됨에 따라 이동상인의 출시형태가 변화되었으나 상대적으로 교통이 불편한 지역의 소비자는 편의(便宜) 선매재(選買財)뿐만 아니라 전문재(專門財)도 최저차 중심지에서 많이 구입하고 있다는 점이 밝혀졌다.

Keywords