A Study on the Characteristics of Fatigue Failure for Fillet Welded Joint

필릿 용접이음부의 피로파괴 특성에 관한 연구

  • 강성원 (부산대학교 조선.해양공학과) ;
  • 하우일 (부산대학교 조선.해양공학과) ;
  • 신종석 (부산대학교 조선.해양공학과) ;
  • 장태원 (삼성중공업 조선.해양 플랜트 연구소) ;
  • 제정신 (삼성중공업 조선.해양 플랜트 연구소)
  • Received : 1996.09.29
  • Published : 1996.11.20

Abstract

The mode of fatigue failure is depended on the characteristics of the fatigue crack initiated and propagated from the weld toe and the weld root in the load-carrying fillet welded joints. The characteristics of fatigue crack are deeply affected by the geometry of fillet and the stress range. The purpose of this study is to investigate critical weld size and stress range in order to occur toe failure under pulsating tension loading in the load-carrying fillet welded cruciform joints.

하중 전달형 필릿 용접 이음부에서 피로파괴는 용접투우부와 용접루트부로 부터 발생된 피로균열 발생 및 전파의 특성에 지배된다. 또한 그 피로균열의 특성은 필릿의 형상과 응력범위에 따라 큰 영향을 받는다. 본 연구의 목적은 하중 전달형 십자형 필릿 용접 이음부에서 피로하중 작용시 용접토우부에서 파괴하기 이한 용접부의 임계다리길이와 응력범위등을 검토하는 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 삼성중공업