Visitors' Cognitions of Clean-up Time Movement for Waste Treatment and Use Begavior in Naejangsan National Park

국립공원 이용행태 및 쓰레기 처리를 위한 Clean-up Time 운영에 대한 이용자의 인식 - 내장산 국립공원을 중심으로 -

  • 김용근 (동신대학교 환경조경학과) ;
  • 최성식 (동신대학교 환경조경학과 대학원) ;
  • 조중현 (동신대학교 환경조경학과 대학원)
  • Published : 1996.08.01

Abstract

Visitors to Naejangsan National Park were surveyed from October 31 to November 3 in 1995, 151 visitors were participated. Of those individuals, 55% were males. 48% of respondests reported that they had gone beyond high school, and over one-half(52%) had gone as far as college. 61.3% were 20 years of age. The largest percentage of respondents were reported that they visited Naejangsan Nat'l Park to see the scarlet maple leaces there. Most respondents who witness other visitors' littering were not likely to intervene to stop their visitors' depreciative behavior(Bystander intervention Begavior). Most of visitors got information for use Naejangsan Nat'l Park from a guide sign(31.8%) or guide themselves(29.1%). They didn't know the Clean-up Time Movement Program. But they understood it after notice hanging placards(81.6%). Most of visitors responded that didn't hear the mass communication program in National. But they recognized necessity of the mass communication program in National Park. The results showed that most visitors believed that Clean-up Time Movement was in succession consequently it turned out to be effective in managing visitors' littering behavior. And it seemed to effective in managing depreciative behavior through the mass communication program in National Park.

내장산 국립공원의 이용객 행태조사는 1995년 10월 31일부터 11월 3일까지 실시되었고 총 151명의 이용객이 참여하였다. 이용객의 사회경제적 특성으로는 남자가 55%, 여자가 45%로 나타났으며, 교육정도는 대졸 이상이 52%로 높게 나타났다. 연령별로는 20대가 61.3%로 가장 높게 나타났다. 응답자의 가을철 내장산 국립공원의 방문목적은 주로 단풍감상을 위한 것으로 나타났다. 이용객 대부분은 이용정보를 안내판을 통해서(31.8%), 또는 그들 스스로 알아서(29.1%)획득하는 것으로 나타났다. 또 이들 대부분은 Clean-up Time 운동에 대해 알지 못하고 있었고, 현수막을 본 후에 인식하게 된 것으로 나타났다. 대부분의 이용객은 내장산에서 안내방송을 듣지 못했다고 응답한 반면, 국립공원에서 안내방송의 필요성에 대해서는 깊이 공감하는 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 Clean-up Time 운동의 쓰레기 투기행위 관리효과에 대해 내장산 국립공원을 방문한 이용객들이 긍정적으로 인식하고 있다는 점을 나타내는 것으로 판단된다. 이러한 점에서 국립공원에 있어서 대중매체를 이용한 훼손행위 관리기법의 도임은 많은 효과를 가져다줄 것으로 기대된다.

Keywords