The Study of Point of Purchase Advertising from a Strategic Perspective

광고전략적 측면에서 본 구매시점 광고

  • Published : 1996.12.01

Abstract

Many researchers and advertisers have approached point of purchase advertising in various ways. Visual analysis. an overemphasis of design concept. or simple classification have usually dominated these reports. However. for point of purchase advertising to be considered a part of marketing strategy. its effectiveness can be more clearely analyzed. What is the most appropriate situation to effectively use point of purchase advertising\ulcorner Which category of product is most sensitive to point of purchase advertising\ulcorner Moreover, what is the relationship between point of purchase advertising and impulsive buying\ulcorner These questions will hopefully be addressed in this paper. First of all. before tackling these issues, former research on point of purchase advertising need to be classified. Also we will show how modern technology has been affected point of purchase advertising. Section6 will discuss the relationship between impulsive buying and point of purchase advertising. Finally, successful examples of point of purchase advertising in the U.S. will be introduced to support the conc] usion.

POP광고에서 대한 접근은 여러 학자와 실무자들에 의해 행해져 왔다. 그러나 지금까지의 연구에서는 POP물에 대한 시각적, 디자인 적 측면이 과도하게 강조되어 왔거나 전체적 광고전략의 일부라는 시각보다 POP광고 자체만으로 파악하려는 태도가 주류를 이루었다. 그러나 POP광에 대한 심도 있는 이해를 위하여 POP광고도 커다란 마케팅 전략 중 광고전략의 일부로서 인식될 때 비로소 그 효용성 및 기능을 좀 더 정확히 파악할 수 있을 것이다. 과연 POP광고가 최대한의 효과를 거둘 수 있는 적절한 상황이 무엇이며, 어떤 상품 군에 좀 더 효과적일 수 있을지, 나아가 이러한 POP물은 충동구매와 어떤 관계가 있는지 등을 밝혀보는 것이 하나의 접근 방법으로서 바람직하다고 느껴진다. 본론에 들어가기 전에 기존 POP물의 기능과 역할에 대한 분류를 약술하고 비약적인 현대기술문명과 결합된 사례들도 찾아보았다. 본론은 충동구매에 대한 연구에 대부분이 할애되었다. 마지막으로 결론과 사례는 미국을 중심으로 한 선례 중에 그 일부를 임의로 선택하였다.

Keywords