Archives of design research (디자인학연구)
- Volume 13
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- Pages.67-80
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- 1996
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- 1226-8046(pISSN)
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- 2288-2987(eISSN)
A study on College Education for Korean Textile Design
한국 섬유디자인 교육에 관한 고찰
Abstract
The textile industry, accounting nearly 25% of total industrial output, has progressed steadily in the last 30 years contributing greatly to the export driven economic development of Korea. Althought the textile industry has some competitiveness in the international market in terms of production capability through the ongoing restructuring effort, the area of textile design lags far behind compared to that of advanced industrial countries. This is believesd mainly due to the inadequate college education in addition to the social indifference toward the design. The current curriculum of textile design in most universities put more emphasis on the artistic aspects of design, rather than preparing the students as design specialists as required by the industries. The education system for textile design should, therfore, be restructured for the purpose of producing professional designers integrating the needs of sosiety, culture, art, economy, and advancing technology.
우리 나라 전체 산업의 25%를 차지하고 있는 섬유산업은 지난 30 여 년 동안 수출증대와 경제성장을 거듭하면서 선진국과 같은 산업구조를 갖추게 되었지만 이를 뒤받침 하는 디자인 개발은 산업선진외국에 비해 낙후된 실정이다. 이와 같은 까닭에는 사회적 무관심에도 문제가 있지만 전문인력 양성을 위한 교육을 소홀히 하여 온 대학의 책임이 크다. 지금가지의 섬유디자인 교육은 전문인력을 절실히 필요로 하는 산업사회의 요구에 부응 하기 보다는 미술 중심적 교육에 치중되어 있을 뿐 디자인의 독자적 학문으로 독립하지 못하였다. 우리의 섬유디자인 교육이 시대적 요구에 부응하기 위해서는 그림 중심에서 벗어나 사회, 문화, 예술, 경제, 기술 등의 분야와 긴밀한 관계를 가진 실제적인 교육체제를 갖추어야 한다.
Keywords