The Marketing Strategies for Information Service in Future Public Libraries

미래의 공공도서관과 마케팅 전략

  • Published : 1996.06.01

Abstract

As non-profit organizations, public libraries have been demanded to meet the modem epoched trend, better social usefulness, and new shape-up. This study, presents the public library's new scope of service with emphasis on the dynamic information service to maximize interests of local community. in ever-changing situation of competition and globalization. This study presents a new goal to help overcome the negative phenomena arising in the advanced countries by introducing marketing concepts in the operation of public libraries.

공공도서관은 비영리 조직으로서 현대의 시대적 조류에 대응하는 도서관의 존재 양식과 사회적 효용으로서의 가치와 새로운 모색이 요청되어 왔다. 본 연구는 공공도서관이 급속한 경쟁 상황에 변화와 극제화 속에서 지역사회의 이익을 극대화하기 위하여 역동적인 정보 봉사로 새로운 서비스 영역 개발 및 미래 공공도서관의 과제를 외국의 사례를 통하여 제시하고자 한다. 비영리조직인 공공도서관에 마케팅 개념을 도입함으로써, 선진 각국에서의 재정적 현상을 극복, 공공도서관이 지향하여야 할 영역을 제시하고자 한다.

Keywords

References

  1. 마케팅 정보시스템론 金元銑
  2. 마케팅 관리론(제3판) 金元銑
  3. 데이터베이스백서 데이터베이스 진흥센터, 통상산업성 기계정보산업국
  4. 도서관학 v.23 공공도서관의 재원확보에 관한 연구 서혜란
  5. 지역정보화 시리즈 2 한국정보문화센터
  6. 비영리단체외경영 피터드러커;현영아(역)
  7. 공공도서관개발론 헨리,시캠벨;이병목(역)
  8. 現代の圖書館 v.30 no.1 齡化社會における圖書館の役 高島凉子
  9. 第11次 訪中業交流から(ひふろす) v.42 no.11 中國國家圖書館の閱覽業務 國立國會圖書協力部(編輯/發行)
  10. 圖書館學年報 v.38 no.3 中國公共圖書館 の有科 サ-ビスに闕スする考察 日本圖書館學(編輯/發行)
  11. 圖書館雜誌 v.86 no.10 公共圖書館における豫約サ-ビスの現狀全國公共圖書館豫約實態調査の結果 より 日本圖書館協會
  12. 現代の圖書館 v.30 no.1 大學圖書館文化的役割 Nichel Melot;山形入千代(譯)
  13. 專門圖書館 no.135 精報圖書館化와 Staff의 能力開發 專門圖書館協會
  14. 圖書館學會年報 v.38 no.3 日本 圖書館學會
  15. 圖書館學通訊(第2期) 公共圖書館會: 繫榮興危機 劉喜申
  16. 圖書館學通訊(第2期) 圖書館工作面向經濟建設開拓新路子一記, 圖書館新息工作爲 星火計劃 服務經驗座談會 汪菊平
  17. AECT & ALA Information power AECT & ALA
  18. Managing User Centred Libraries and Information Services Backwell,K.G.B.
  19. Business Information and the Public Library Backwell,K.G.B.
  20. The multimedia library Materials selection and use Cabeceiras J.
  21. Aslib Proceeding v.37 no.10 The Cost of a Multi-Site Library Service Congers,A.
  22. College and Research Libraries v.37 no.1 Managing the Public Service institution Drucker,P.F.
  23. Management :Task Responsibility, Practice Drucker,P.F.
  24. MouSaion v.4 no.1 Marketing in Public Library Services Fruithof,A.C.
  25. The Information Society John Feather
  26. Marketing the Library : Queensland Library Promotion Council Johnsen,C.
  27. Marketing and Public Relations For Libraries Kies,Cosette
  28. Marketing Management(5th ed.) Kotler,Philip
  29. Libraries Liz Greenhalgh;Kenworpole
  30. Public Library Journal v.7 no.4 Libraries and Leisure Services Marketing-Rhetoric and Reality Kinnel Margaret
  31. Basic Marketing : A Managerial Approch(5th ed.) McCarthy,E.Jerone;Richard O. Irwin
  32. Information Technology Nancy,D.Lane;Margaret,E.Chisholm
  33. The Marketing Challenge in Public Libraries Simson;Weingand,D.E.(ed.)
  34. Foundamentals of Marketing(6th ed.) Santon,W.J.
  35. Managing media services Theory and practice Vlcek Charies W.;Raymon V. Wiman
  36. Marketing for Libraries and Information Agencies Weigand, Darlene E.
  37. Journal of Library Administration v.1 no.1;spring Marketing and Marketing research /What the Library Manager/What the Library Manager should learn Wasserman, Paul;T.Ford
  38. Marketing the Library Service Yorke,D.A.