The Biological Base of Learing and Memory(I):A Neuropsychological Review

학습과 기억의 생물학적 기초(I):신경심리학적 개관

  • Published : 1996.09.01

Abstract

Recebt neuropsychological studies on neurobiological bases of learning and memory in humans are reviewed. At present, cognitive psychologists belive that memory is not a unitary system. But copmosed of several independent subsystems. Adoption this perspective,this paper summarized findings regarding what kinds of memory discorders result from lesions of which brain areas and which brain areas are activated by what kind of learning/memory tasks. Short-term memory seems to involve widespread areas around the boundaries among the parietal,occipital,and temporal lobes,depending on the type of the type of the tasks and the way of presentation of the stimuli. Implicit memory,a subsystem of long-term memory,is not a unitary system itself. Thus,brain areas involved in implicit memory tasks used. It is well-known that medial temporal lobe is necessary for formation(i,e.,consolidation)of explicit memory,another subsystem of long-term memory. Storage and/or retrieval of episodic and semantic memory involve temporal neocortex. Perfromtal cortex seemas to be involved in several aspects of memory such as short term memory and retrieval of espisodic and semantic memory. Finally, a popular view on the locus of long-term memory storage is described.

본 논문에서는 인간을 대상으로 한 신경심리학적 연구결과들을 중심으로 기억의 뇌생리적 기초에 관하여 지금까지 알려진 바를 개관하고자 하였다. 현재 인지심리학자들은 기억이 하나의 단일한 체계가 아니라 여러가지 독자적인 하위체계들로 구분된다고 생각한다. 이러한 다중기억체계의 관점을 따라 본 논문에서는 뇌의 어느부위가 손상될때 어떤 종류의 기억에 장애가 생기는가,그리고 뇌영상 기법을 사용하요 특정 기억과제를 수행하는 도중에 뇌의 어느 부위가 그 제시방식에 따라 약간씩 다르지만 대개 후두염,두정엽,그리고 측두엽의 경계선을 중심으로 한 비교적 넓은 부위가 중요한 것으로 보인다. 장기기억의 경우,그 한 하위체계인 암묵기억은 하나의 단일한 기억체계가 아니어서 어떤 학습과제가 사용되는가에 다라 관련되는 부위가 많이 달라진다. 반면에 외현기억의 형성(즉,응고화)에는 내측측두엽이 결정적인 역할을 한다는 사실을 잘 알려져 있다. 일화기억과 의미기억의 저장 그리고/또는 인출에는 측두피질과 전두전피질이 중요한 역할을 하는것으로 보인다. 끝으로,장기기억의 저장장소에 관한 최근의 견해가 소개되었다.

Keywords