A Study on the Flexibility of the Open Plan Educational Space in Elementary School

초등학교 오픈플랜 교육공간의 가변성에 관한 연구

  • 한영호 (상명대학 실내디자인학과)
  • Published : 1996.04.01

Abstract

Open education has brought about new concept and variation in educational quality , schools have adopted open education since mid 1980s. Since then ,open education has developed in Korea, but do not fit to the Korean educational situation without some modification in educational space. In the study, some theoretical backgrounds of open education reviewed from some literature were applied, and introduced the flexibility of the open education, some results of the analysis of flexibility space and furniture system. The purpose of this study is to suggest some of direction in the open education space for more advanced Korean education situation.

Keywords

References

  1. 실내디자인론 박홍
  2. 건축조형과 가구디자인 Klaus Pracht;한영호(譯)
  3. 열린교육의 이론과 실제 Alexander Frazier;송용의(譯)
  4. 열린교육의 이해 신옥순
  5. 한국교육시설학회지 v.12 열린교육을 위한 교육시설에 관한 연구 주영주
  6. 대한건축학회논문집 주거평면구성을 위한 수법의 M.C.화를 위한 기초적 연구 김수암(外)
  7. 실내장식 국민학교 오픈 스페이스 계획 김승제
  8. 홍익대 환경대학원석논 오픈플랜을 적용한 국민학교 학습공간에 관한 연구 이필희
  9. 學敎建築의 變革 長倉康彦;류호섭(外 共譯)
  10. New Concepts in Architecture & Design Educational Facilities