The Extraction Vertex on 3-D Object using 3-D Curvature

3차원 곡률을 이용한 3차원물체의 정점 추출

  • 윤형태 (인덕전문대학 사무자동화과)
  • Published : 1996.11.01

Abstract

In general, in order to recognize and modelling the 3-D object, it is necessary to have the method to express the shape of 3-D object. In case of 2-D like silhouette image, the extraction of vertex on the boundary of the object can be obtained by using the 2-D curvature function. But, in case of 3-D curvature function that can calculate the surface curvature values of 3-d object doesn't exist, it is difficult to express the share of 3-D object. Therefore, in this paper, a new method is presented. With this presented method, the approximated surface curvature values and vertex of 3-D object can be obtained effectively using the principle of 2-D curvature and the least square method.

일반적으로 3차원 물체의 인식이나 모델링을 하기 위해서는 물체의 모양을 표현 하는 방법이 필요하다. 실루엣이미지와 같은 2차원인 경우 물체의 모양을 나타내는 경계선상의 정점 추출은 2차원 곡률함수를 이용하지만, 3차원의 경우는 물체표면의 곡률을 계산할 수 있는 3차원 곡률함수가 없기 때문에 어려운 점이 있다. 따라서 본 논문에서는 2차원 곡률원리와 최소자승법을 이용하여 근사화된 3차원 물체의 표면 곡 률값과 장점을 효과적으로 구할 수 있는 새로운 방법을 제시하였다.

Keywords