가상현실을 위한 객체 연결 모델

FTFM: An Object Linkage Model for Virtual Reality

  • 주우석 (명지대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 최성운 (명지대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 박경희 (명지대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이희승 (명지대학교 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 1996.01.01

초록

가상현실 기법이 일반적인 3차원 컴퓨터 그래픽스 기법과 구별되는 가장 큰 차이 는 상대적인 현실감의 극대화에 달려 있으며. 따라서 가상현실 기법에서는 입체 음향 이나 데이타장갑 등 인간의 지각및 인식 기능을 향상미키는 수단이 중요시되기도 한다. 그러나 이러한 하드웨어적 요소보다 중요한 것은 가상현실 기법으로 표현되는 내부 객체들 의 행동에서 유래되는 현실감이다. 본 연구에서는 가상현실의 각 장면을 구성하는 본질 적 요소인 객체들을 연결하는 상호작용을 능동적으로 모델링함 으로써 다양한 현실 감을 부여한다. 이를 위해 본 연구에서는 개개의 객체의 특성에 따른 지각 반경 및 자극반경을 기초로, 가상현실 공간을 하나의 물리적인 장의 형태로 설정한 필드 모델 을 제시하고 구현한다. 현실감을 극대화하기 위한 가장 본질적인 요소로서의 객체간의 인과작용 및 일반적인 상호작용을 이 필드 모델 안에서 상호간의 에너지교환의 형태로 나타내어지며, 결과적으로 지각반경, 자극반경 및 이들간에 적용되는 행동논리만으로 가상현실 내부의 모든 객체가 능동적으로 반응할 있는 능동객체 시스템을 이룰 수 있게 된다.

The most fundamental difference between general three dimensional computer graphics technology and virtual reality technology lies in the degree of realism as we feel, and thus the virtual reality method heavily relies on such tolls as data gloves, 3D auditory system to enhance human perception and recognition. Although these tolls are valid for such purpose, more essential ingredient. This paper provides further realism by modeling active interactions between the objects inside scenes. For this purpose, this paper proposes and implements a field model where the virtual reality space is treated as a physical field defined on the characteristic radius of stimulus and sense corresponding to the individual object. In the field model, the rule of cause and effect as an essential feature of the realism can be interpreted simply as an energy exchange between objects and consequently, variation on the radius information together with behavioral logic alone can build the virtual environment where each object can react to other objects actively and controllably.

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