Determination of the Proper Block Size for Estimating the Fractal Dimension

프락탈 디멘션을 근사하기 위한 적당한 브록 크기 결정에 관한 연구

  • Jang, Jong-Hwan (Dept. of Information and Communication Engineering, PaiChai University)
  • 장종환 (배재대학교 이공대학 정보통신공학과)
  • Published : 1995.02.18

Abstract

In this paper, a new texture segmentation-based image coding technique which performs segmentation based on properties of the human visual system (HVS) is presented. This method solves the problems of a segmentation-based image coding technique with constant segments by proposing a methodology for segmenting an image into texturally homogeneous regions with respect to the degree of roughness as perceived by the HVS. The segmentation is accomplished by thresholding the fractal dimension so that textural regions are classified into three texture classes; perceived constant intensity, smooth texture, and rough texture. It is very important to determine the proper block size for estimating the fractal dimension. Good quality reconstructed images are obtained with about 0.1 to 0.25 bit per pixel (bpp) for many different types of imagery.

본 논문에서는 인간시각 시스템의 특성을 이용하여 세그멘테이션을 행하는 새로운 텍스처 세그멘테이션 영상코딩 기술을 제안한다. 제안된 방법은 영상을 HVS가 인지한 러프니스 정도에 관하여 영상을 텍스처와 같은 성질의 영역으로 세그멘테이션하는 방법론을 제안하여 상 세그멘트를 갖는 세그멘테이션 영상코딩기술의 문제점을 해결한다. 세그멘테이션은 텍스처 영역을 3 가지의 다른 텍스처 크래스(인간이 인지한 상 인테셔티, 부드러운 텍스처 및 거칠은 텍스처)로 구분하기 위해서 프락탈 디멘션을 임계하여 얻는다. 프락탈 디멘션을 근사하기 위한 적당한 브락 크기를 결정하는 것이 중요하다. 좋은 화질을 갖는 재생 영상은 여러 종류의 영상에 대해서 약 0.1에서 0.25 비트/픽셀에서 얻는다.

Keywords