Consumption Pattern of Korean Traditional Soy Sauce and Consumer Sensory Evaluation

재래식 조선 간장의 소비 실태 및 소비자 관능 검사

  • 박찬경 (서울대학교 식품영양학과) ;
  • 황인경 (서울대학교 식품영양학과)
  • Published : 1995.12.01

Abstract

The survey on consumption pattern of consumer for Korean traditional soy sauce and sensory evaluation of seaweed soups cooked with soy sauce were summarized as follows:1) 83.5% of the subjects used Korean traditional soy sauce to cook at home and the old subjects used it more than the young. 60.5% of soy sauce users made it at home and the old users showed the trend making it at home more than the young. 19.1% of the users were given it by relatives and 18.4% of the users bought it at the market and purchasing rate is higher in the young. 88.0% of the users consumed Korean traditional soysauce for the reason of umami taste and flavor. 27.5% and 27.5% of the users purchased it for the reasons of convenience and confidence respectively. 2) The most important characteristics of the Korean traditional soy sauce were responded to umami taste and flavor. The food having highest frequency to use Korean traditional soy sauce was seaweed soup (84.5%). 3) According to consumer sensory evaluation test of the seaweed soups cooked with soy sauce, preference was somewhat different with the age. It seemed that the old consumers prefered the seaweed soup cooked with Korean traditional soy sauce more than the young.

재래식 조선 간장의 이용률은 83.5%로 나타났으며 노년층의 이용률은 91.7%로 높은 비율을 나타냈다. 재래식 조선 간장 사용의 경우 간장을 집에서 담그어먹는 비율은 60.5%로 나타났으며 역시 노년층으로 갈수록 87.5%로 높은 비율을 나타냈다. 친척등 다른 집에서 얻어다 먹는 비율은 19.1%,시중에서 구입하는비율은 18.4%로서 연령층 별로는 젊은층일수록 높게나타났다 재래식 조선 간장의 사용이유는 88%가 '구수한 맛과 향기를 내기위해서'라고 하였다. 재래식 조선 간장으로 조리하는 비율은 미역국이84.5%로 가장 높게 나타났으며, 고깃국의 경우는74%, 생선국의 경우는 40.9%, 콩나물국의 경우 33.3%,생선찌개의 경우 34.5%,된장찌개의 경우 14.5%,김치 찌개의 경우 12.1%가 재래식 조선 간장을 이용한다고 하였다 소비자 관능검사 결과 여러 시료 간장으로 조리한 미역국의 구수한 맛은 유의적인 차이가 없었으나 미역맛과 기호도에서는 유의적인 차이를 보였다. 미역국의 기호도 경향은 노년층에서 소금을 넣은 미역국보다 재래식 조선 간장으로 끓인 미역국을 선호하는 경향이 더 뚜렷하였다.

Keywords