A Basic Study for Treating E.A.F. Dust by use of Waste Tire

폐타이어를 이용한 제강분진 처리를 위한 기초연구

  • Published : 1995.12.01

Abstract

Distillation oI the dust generated during waste tue pyrolysis was perIomerl to rccover valuable metal sucll as zlnc. lead and iron. Pemcahilily and carnprcssivc tests were pursucd to ahlain the basic dala for cslraclian of zinc from the slntering propcrtp ol stccl making dusts and distilled carhon of waste tires as wcll as wastc pulp sludge mixlure hr~quet were investigated at various sinlcring lempcraturcs. Permeablllly rncieased with increastng amount of waste pulp in specil~cd istilled carhon due tn the fnrmat~ono f porusily in lhe sample TIE co~npress~vsctr ength showed the vanous values wlth different amDunl of dislilled-carhon adrlit~nilsa nd at diIIerenl sinlering tcmpcralures. X-ray diffifraction anvlyscs oI a hnquet rn~rhtre of steelmaking dusts(20Q didilled carhon and 10% waste pulp sblered ;>I SOOT) showcd thal the briquet consisted ot ZnO and Fc,O.,, hut was not found at the hriguet rintered at over 10OO'C. Crude zinc oxide sintered a1 IOOOC contained OZA Zn.

분진 중에 함유된 Zn, Pb, Fe 등의 유가 금속을 회수하기 위해 폐타이어를 건류하여 만든 건류탄소를 환원제로 이용하여 재활용하고자 하였으며 또한 분진을 Pelletizing 하거나 Briquetting해서 환원 처리할 때, 공해 발생과 작업상의 단점을 보완하기 위하여 제지공장에서 발생하는 폐펄프와 분진 및 건류탄소를 소정의 비율로 혼합한 후 성형한 다음 통기도 및 압축강도실험 등을 한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 동일한 건류탄소 첨가량에서 결합제로 사용한 폐펄프의 첨가량이 증가할수록 통기도는 증가하며 이는 시편내 Porosiaty에 기인한 영향이라 생각되며, 동일 첨가량의 폐펄프에서 건류탄소의 첨가량이 증가할수록 통기도는 증가하는 경향을 보이며 압축강도는 건류탄소의 비율과 소결온도에 따라 증가 감소의 현상이 다소 상반되는 결과가 나타났다. 건류탄소 20%, 폐펄프 10%를 첨가하여 만든 Briguetting 시료를 X-선 회절분석 결과 $800^{\circ}C$에서는 ZnO와 $Fe_3$$O_4$가 조사되었으나 $1000^{\circ}C$ 이상에서는 ZnO와 $Fe_3$$O_4$를 확인할 수 없었다. $1000^{\circ}C$에서 소결실험을 한 결과 아연, 철산화물이 분해 증발하여 아연품위가 62%인 조산화아연물을 얻을 수 있었다.

Keywords