Abstract
Flow in meandering channel is a great concern to civil engineers and may further be characterized as one of the key problems in river morphology. It is difficult to state generalized criteria for channel improvement applicable to any particular river. But it is important to provide some principles and quidelines for the design engineer. The objective of this experimental study is to suggest riprap size, principles and quidelines for the design engineer by the hydraulic model test. For the sake of effective uses for the bank stabilization, hydraulic model tests about riprap weight and size are performed and examing thoroughly. Riprap weight for the upstream of the curvature appex can be computed by U.S.B.R. and Brahms' equation, and the size by Mavis and Laushey's equation. Those for the downstream can be computed using Brahms' and Steinberg's equations, respectively.
하천 지형학의 중요한 요인이 되는 사행하천의 흐름은 토목기술자와 상당한 관련이 있다. 특정한 하천에 대해 하도개량을 적용시키기 위한 일반적인 기준을 서술하기는 곤란하나 토목설계자에게 어떤 원칙과 기준을 제공하는 것은 중요하다. 본 실험 연구의 목적은 토목 설계자를 위해 수리모형실험에 의한 사석에 대한 기준을 제시하는 것으로, 제방 안전에 효과적으로 사용하기 위한 사석무게 및 크기에 대해 수리모형실험에서 구한 사석을 배치하여 만곡호안을 보호할 수 있도록 하였다. 곡정 상류에 배치되는 사석의 무게는 U.S.B.R.과 Brahams 식으로 구한 결과값을, 크기는 Mavis와 Laushey의 식으로 구한 결과값을 사용할 수 있고, 곡정 하류에 배치되는 사석의 무게는 Brahms식으로 구한 결과값을, 크기는 Steinberg식으로 구한 결과값을 사용할 수 있다.