적정 이동군집수 결정에 관한 연구

A study on the determination of the number of mobility cluster

  • 함승훈 (계명대학교 도시공학과, 교통전공) ;
  • 발행 : 1995.06.01

초록

이동행태를 분석하기 위해 시.공간이론 중 3가지 제약조건인 능력제약, 조합제약, 권위제약이 공간특성에 따라 성별, 연령이 이동에 어느 정도 영향을 주는지를 분석하고 적 정 이동군집수를 결정하고자 한다. 이중 권위제약은 사회적 제약조건으로서 도시시설물이나 교통수단의 이용에 있어 사회적 신분이나 규약에 의해 이동영역이 통제되는 것을 의미한다. 공간특성에 의한 이동의 통제는, 도시와 농촌으로 구분하였을 때 도시지역 사람들은 농촌지 역 사람들에 비해 첨두시간대의 이동 참여율이 높으며, 이동군집수 결정에 있어서도 여러 연령층이 유사한 이동행태를 지니고 있음을 알 수 있다. 도시지역 사람들은 공간특성상에 따른 이동의 다양성이 군집수 결정에 상관되었으며, 이는 공간특성에 따라 이동행태가 달라 질 수 있다고 볼 수 있다. 성별 및 연령에 의한 통제 역시 사회적 제약조건으로서 이동행태 에 영향이 있음을 알 수 있다.

To analyze mobility patterns, this study used three Constraint (Capability Constraint, Coupling Constraint, Authority Constraint) models which were proposed in Dr. Hagerstrand's Time-space theory. This paper shows that three constraint models have some effects upon mobility by age. In this study, Capability Constraint means a certain special constraint that is what we can't do during proceeding basic natural urges like sleep, fare, etc. Coupling constraint is a physical one. Each person limits the action range for staying on a special place in special time. For instance, students have to stay in school so that they have mobility constraints. Authority Constraint is a social one. When we use urban facilities or traffic, we may be controlled by mobility sphere by an agreement or a social position. It is social agreement that the opening hour of a store, the time table of mass-transportation and a social positional control that the personal income, the standard of education. In this study it has been in a process of determination of the cluster number that degree of influences a social constraint to mobility. Considering the mobility constraint of characteristics of space divides urban and rural, people in urban area have higher mobility rate than in rural area. Resuets of determination of the cluster, show similar mobility pattern. People in urban area are connected verity of mobility which related to urban space structures with determination of cluste-number. That is to say, mobility patterns can be changed by space charactcristics. Constraints by sex and age are also social constraints and they are influenced by mobility patterns. For instance, females at the age of twenties have similar mobility pattern to the same age male but they have sudden changes after thirty's age. Male entertains a similar pattern without restriction of age. That is to say, management by sex as a social constraint affects mobility. To establish more realistic traffie policy, mobility formation should be reflected to the space in a view of social-behavioral science. To embody this, some problems should be investigated as follows. 1. As a problem of methodology, if sufficient samples ensured, we could subdivide clusters and could open up a new method of analyzing the mobility clusters by using the neuro-network. 2. Extracting actions connected with mobility and finding life cycle which is classified by daily cluste-characteristics, suitable counterproposal could be presented to the traific policy.

키워드

참고문헌

  1. Timing space & Spacing time : Human Activity & Time Geography v.2 Human time allocation in the city Charpin,Jr.F.;T.Carlstein(ed.);D.Parkes(ed.);N.Thrift(ed.)
  2. Geography's Inner Worlds Location, Place, region & space Couclelis,H.;R.F.Abler(ed.);M.G.Marcus(ed.);J.M.Olsen(ed.)
  3. Papers of the Regional Science Association v.ⅩⅩⅣ What about People in Regional Science? Hagerstrand,T.
  4. Der $\"{o}$ffentliche Sektor-Forschungsmemoranden v.Jg. 2 no.2-3 Das Raum-Zeit-Modell und seine Verwendung bei der Bewertung von Verkehrssystemen Hagerstrand,T.
  5. Aktivitatsmuster Erwerbst$\"{a}$tiger Klincke,R.;Woppel,H.D.
  6. Schriftenreihe der Deuschen Verkehrswissenschaftlichen Gesellschaft v.B 57 Modellierung der Verkehrsnachfrage auf der Basis verhaltensorientierter Kategorien; in: Verkehrsnachfragemodell Kutter,E.
  7. A Generalized Sorting Strategy for Computer Classifications Koeln.Lance,G.H.;Wiliams,W.T.
  8. Bestimmung verhaltensahnlicher Personenkreise fur die Verkehrsplanung Schmiedel,R.
  9. 서울대학교 대학원 석사학위논문 도시직장여성의 생활행태에 관한 시공간적 연구 김경혜
  10. 주택 및 인구센서스 경제기획원
  11. 서울대학교 대학원 석사학위논문 구매통행 목적지의 시공간적 선택ㅡ서울 시민 주거 취업자의 평일 구매 활동을 대상으로ㅡ 조창현
  12. 지리학회보 v.29 행동지리학에 관한 고찰 윤길진
  13. 서울대학교 대학원 석사학위논문 도시활동모형에 관한 시공간적 연구ㅡ주부의 과외활동을 중심으로ㅡ 이창운
  14. 한국 가족구조의 변화 한국인구보건연구소
  15. 5개 신도시 주택만족도 조사 결과보고서 한국 마케팅 학술연구소
  16. 1990 국민생활 시간조사 한국방송공사
  17. 계명대학교 산업기술연구소 논문보고집 v.16-2 군집분석을 통한 계층별 이동패턴에 관한 연구 함승훈