선급 및 강선 규칙의 설계 파랑 하중 산식 개발(II)

On the Development of Design Wave Loads in Classification Rules(II)

  • 발행 : 1994.11.01

초록

본 논문은 1993년 대한조선학회 논문집(제30권 제4호)에 제출했던 논문인 "선급 강선규칙의 설계 파랑하중 산식 개발(I)" 에 이은 후속편이다. 한국 선급에 입급된 다양한 선종의 17척 선박을 선정하여 잘 알려진 Strip Theory를 이용한 선박의 내항 성능을 계산하고 단기예측과 장기예측의 통계해석을 수행하였다. 이의 결과들을 가지고 선박의 초기설계시 이용 가능한 주요 요목들(선박의 길이, 폭, 깊이, 흘수 등)만을 이용하여 선형 회귀 분석법을 통하여 설계자들이 이용 가능하도록 파랑하중에 관한 설계산식을 개발하였다. (I)편에 이어 본 논문에서는 첫째, 만재흘수선 상부 및 노출 갑판에 작용하는 파랑 압력에 관한 설계 산식을 제안하였으며 둘째, 선체 임의의 위치에서 사용할 병진운동 가속도와 회전 운동 가속도의 설계 산식을 제안하고 다른 선급 규칙과 비교하였으며, 마지막으로 선체 탱크내에 액체화물이나 건화물이 적재되었을 경우 요구되는 국부구조 설계 하중에 대한 산식을 제안하였다.

As a subsequent work presented in Ref.[1] which deals with the global dynamic wave loads in the classification rules, further studies on such as the dynamic pressures above load waterline, motions and accelerations and other local design loads were carried out. Frequency domain 2D linear strip theory is employed and statistical analyses for the concerned ship responses were carried out for the 17 existing ships to derive simple and descriptive formula which can be used as a guidelines at preliminary design stage as well as a part of classification rules. The calculated results and thereby proposed formula are compared with those of other available data, and will be incorporated in the rules for steel ships of Korean Register of Shipping.

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