A Study on the Statistical Characteristics of Rolling Motion of Ships Using Multiple Time Scales

다중 시간법에 의한 선박 횡동요 응답의 통계적 특성 연구

  • 나윤철 (삼성중공업(주) 선박해양연구소) ;
  • 권순홍 (삼성중공업(주) 선박해양연구소) ;
  • 하동대 (부산대학교 공과대학 조선해양공학과 기계기술연구소)
  • Published : 1994.02.01

Abstract

The roll response of ships to the narrow band random exciting moment is investigated based on the multiple time scale technique. The results are compared with those calculated from statistical equivalent linearization method. The calculation results have shown that the results calculated from multiple time scale technique eve wider range of multiple values. Numerical simulations of rolling motion of ship are performed to confirm the results.

본 연구를 통하여 협대역 랜덤 기진모멘트 스펙트럼으로 표현되는 횡동요 기진 모멘트를 받는 선박의 횡동요 응답의 통계적 특성을 다중 시간법을 이용하여 그 결과를 구하고, 이를 등가선형화법으로 얻어진 결과와 비교해 보았다. 계산 결과, 등가선형화법보다 다중 시간법을 이용한 결과가 훨씬 넓은 다중치 영역을 보여주는 것을 알 수 있었다. 그리고 시간 궤적에서 횡동요 기진 모멘트의 시뮬레이션과 선박의 횡동요 운동의 시뮬레이션을 수행하여 그 결과를 확인하였다.

Keywords