대한조선학회논문집 (Journal of the Society of Naval Architects of Korea)
- 제31권1호
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- Pages.42-49
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- 1994
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- 1225-1143(pISSN)
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- 2287-7355(eISSN)
조선 CIM을 위한 제품 모델의 간명한 표현법
A Study on the Simplified Representation of Product Model for Shipbuilding CIMS
- 윤덕영 (대우조선공업주식회사) ;
- 조학종 (대우조선공업주식회사) ;
- 서홍원 (대우조선공업주식회사) ;
- 김기언 (대우조선공업주식회사) ;
- 고영화 (대우조선공업주식회사) ;
- 이원준 (대우조선공업주식회사) ;
- 김훈주 (대우조선공업주식회사) ;
- 임화규 (대우조선공업주식회사) ;
- 우일국 (대우조선공업주식회사) ;
- 송치봉 (대우조선공업주식회사)
- D.Y. Yoon ;
- H.J. Jo ;
- H.W. Suh ;
- K.E. Kim ;
- Y.H. Ko ;
- W.J. Lee ;
- H.J. Kim ;
- H.G. Lim ;
- I.K. Woo ;
- C.B. Song
- 발행 : 1994.02.01
초록
조선 CIM 시스템은 제품 모델을 중심으로 한 정보의 통합화를 중점적으로 추구하여야 하므로, 이 제품 모델을 기능 모델과 형상 모델로 구분하였다. 조선을 위한 제품 모델의 근간이 되는 형상 모델을 오일러 조작을 기초로 하는 비다양체 모델의 자료 구조를 이용하여 각각 구획 배치, 구조 설계 및 공정 계획의 입장에서 이용하는 방법에 대하여 연구하였다.
The purpose of CIM for shipbuilding should be focused on the efficient processing of information among design, process planning and scheduling activities. The most essential technology for shipbuilding CIM is the product model. This model should not only define a physical product "ship" but also a process "ship production". Major activity for ship production is assembly, which requires intensive use of the relationships among parts of ship structure. Other production information are painting area. shape. weight, etc. The fact that major ship structure is "stiffened-plate" type, which allows us to handle the plate thickness as non-geometric information for practical purpose. Therefore. the geometric model for ship product model should handle the relationship among parts(so called topology) efficiently. We find that a face oriented non manifold data structure can meet this requirement. We apply this non-manifold data structure to the ship compartmentation, structural design, and assembly.
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