Korean Journal of Cognitive Science (인지과학)
- Volume 5 Issue 2
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- Pages.25-45
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- 1994
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- 1226-4067(pISSN)
The Effect of Stimulus-Response Compatibility on Hangul Transcription Typing Behavior
한글타자 행동에서 자극-반응 합치도 효과
Abstract
The presnt study investigated the effect of stimulus-response compatibility (S-R compatibility) on Hangul transcription typing. In this experiment, two condition were manipulated, the first was a low S-R compatibility condition in which consonants were typed with left hand and vowels with right hand; the second was a high S-R compatibility condition in which hands for consonants and vowels were reversed. Subjects were requested to type the letter presented on the screen as accurately and immediately as possible. It was found that the compatibility interacted with the vowel shape. That is, in the high S-R compatibility condition, the response time was shorter when letters of vertically- shaped vowel were typed than when those of horizontally-shaped vowel were typed. In the low S-R compatibility codition, however, the response time was shorter for letters of horizontally-shaped vowel than for those of vertically-shaped vowel.
본 연구에서는 한글 자사 타자 행동에서 자극-반응 합치도 효과가 나타나는 지의 여부를 알아보았다. 이를 위해 오른손에 2개, 왼손에 2개의 건반을 사용하고 자음과 모음을 담당하는 손을 조작하여 합치도가 높은 조건과 합치도가 낮은 조건으로 나누 었다. 그리고 한글 낱자를 제시하여 피험자로 하여금 가능한 한 빠르고 정확하게 반 응하도록 하고 반응 개시 시간과 반응간 시간을 측정하였다. 그 결과 한글 전사 타자 행동에서 자극-반응 합치도 효과가 나타났다. 즉 합치도가 높은 조건에서 세로 모음 글자를 타자하는 경우 촉진 효과가 나타났으며, 합치도가 낮은 조건에서는 억제 효과 가 나타났다. 그러나 합치도에 중성 자극인 가로 모음 글가에서는 자극-반응 합치도 효과가 나타나지 않았으며, 중성자극이 포함된 종성이 있는 글자에서는 자극-반응 합 치도 효과가 적게 나타났다. 또한 이중 모음 글자에서는 그 효과가 나타지 않았다. 또한 이러한 자극-반응 합치도 효과는 운동개시 시간에만 영향을 주었는데 이는 자극- 반응 합치도 효과가 운동 프로그램을 구성하는 단계에서만 영향을 미침을 나타내는 것이다.
Keywords