Abstract
The sinuosity model has been developed to simulate to developed to simulate the floodwave in meandering channels by solving the extended Saint-Venant equation with the Preissmann scheme. The suggested model is compared with three conventional floodplain routing methods in terms of governing equations, mass conservation error and floodwave analysis. The sinuosity model produces the mass conservation error of 1.5-1.8%, however the separate channel model produces 9.1% and 27.4% for sinuosity of 1.5 and 2.0, respectively. The model has been used to simulate flow in an idealized meandering river with a floodplain. The attenuation ratio and the travel time ratio are found to increase as the floodplain roughness and width increase and as the sinuosity factor decreases. The model is expected to contribute the floodwave analysis in sinuous channel with compound corss sections.
사행특성을 가진 복합하도에서의 홍수파해석을 위하여 사행도 모형을 개발하였다. 사행도 모형을 지배 방정식, 질량보존 오차 및 홍수파 해석 등을 통하여 기존의 세가지 홍수터 모형과 비교하였다. 사행도 모형에 의한 오차는 1.5-1.8% 정도로 나타났으나 분리하도 모형의 경우에는 1.5, 2.0의 사행도에서 각각 9.1, 27.4%로 큰 오차가 발생하였다. 사행도 모형은 홍수터를 가진 사행하도에서의 홍수전달 특성해석을 위하여 적용되었다. 사행도 모형에 의한 수치실험 결과, 홍수터의 조도와 홍수터의 하폭이 증가할수록, 사행도가 감소할수록 감쇠비와 유하시간비는 증가하였다. 본 모형은 보합하도 단면을 가지며 사행하는 국내 하천에서의 부정류 해석에 적용성이 클 것으로 판단되었다.