Study on vortex Characteristics and Estimation of Vortex Erosion at Downstream Part of Hydraulic Structure

수리구조물 하류부에서의 Vortex의 특성 및 세굴량 산정에 관한 연구

  • Published : 1994.03.01

Abstract

Characteristics of the vortex structure and the secondary scour at downstream part of the hydraulic structure such as drainage sluice or spillway ere studied. Mean shear velocity in the scour hole could be derived by the theory of energy conservation and the amount of a vortex erosion could be obtained using entrainment equation for given value of a shear velocity. Comparison of erosion rates with others showed a large value at low shear velocity due to the continuous and strong upward flow of the macroturbulence different from the conventional vortex formed in the lee-side of a sand ripple. For a design purpose, if the flow depth at the end of an apron and the properties of bed material are given, the amount of vortex erosion can be known.

본 연구에서는 배수갑문, 보등의 수리구조물 하류부에서 발생되는 와에 의한 2차선굴의 물리적 특성을 규명하고, 와의 평균 마찰속도를 에너지 보존법칙에 의해 산출하였다. 또한 와에 의해 발생되는 선굴량을 마찰속도에 의한 소류력 및 난류에 의한 양력의 항으로써 정량적으로 산출하였다. 분석 결과 수리구조물 하류부에서 발생되는 와는 하천 사주 뒷면에서 발생되는 그것에 비해 강도가 세고 끊임없이 발생되는 대규모 난류성을 지니고 있음을 알 수 있었다. 또한 와의 마찰속도는 물받이 끝단의 유속으로 나타낼 수 있으며, 따라서 하상입자의 성질과 흐름의 유속을 알면 선굴량을 산정할 수 있는 방법을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 제34會 水工學 硏究 發表會 水理構造物 下流部에서의 vortex 特性에 관한 實驗的 硏究 金鎭洪
  2. 韓國農工學會誌 v.34 洗掘孔 內部에서의 vortex와 摩擦速度에 관한 特性 金鎭洪
  3. 제35會 水工學 硏究 發表會 水理構造物 下流部에서의 vortex에 의한 洗掘量 算定 金鎭洪
  4. 海面干拓 農地改良事業設計基準 農林水産部
  5. Pro. 3rd. Int. Symp. on River Sedimentation Entrainment of noncohesive bed sediment into suspension Akiyama,J.;Fukushima,Y.
  6. ASCE, HY v.115 no.3 Sediment Entrainment in channel with rippled bed Asaeda,T.
  7. J. Hydrosci. Hydr. Engrg., JSCE v.4 no.2 Stochastic model for particle suspension in open channels Ashida,K.;Fujita,M.
  8. ASCE, HY v.109 no.3 Sediment suspension with rippled bed Ikeda,S.;Asaeda,T.
  9. ASCE, HY v.106 no.8 Open channel flow with suspended sediments Itakura,T.;Kishi,T.
  10. Ann. Rev. Fluid Mech. v.13 Debris flow Takahashi,T.