공업화학 (Applied Chemistry for Engineering)
- 제4권4호
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- Pages.753-759
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- 1993
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- 1225-0112(pISSN)
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- 2288-4505(eISSN)
13C-NMR에 의해 결정된 탄소 유형별 구조적 조성으로부터 가솔린 옥탄가의 예측에 관한 연구
A Study on the Prediction of the Octane Number of Gasolines from the Carbon Type Structural Compositions by 13C-Nuclear Magnetic Resonance Spectroscopy
- 최주환 (고려대학교 이과대학 화학과) ;
- 전용진 (고려대학교 공과대학 화학공학과) ;
- 최웅수 (한국과학기술연구원 Tribology연구실) ;
- 최영상 (고려대학교 이과대학 화학과) ;
- 권오관 (한국과학기술연구원 Tribology연구실)
- Choi, Ju-Hwan (Dept. of Chemistry, Korea Univ.) ;
- Chun, Yong-Jin (Dept. of Chem. Eng., Korea Univ.) ;
- Choi, Ung-Su (Tribology Lab., KIST) ;
- Choi, Young-Sang (Dept. of Chemistry, Korea Univ.) ;
- Kwon, Oh-Kwan (Tribology Lab., KIST)
- 투고 : 1993.05.31
- 심사 : 1993.08.06
- 발행 : 1993.09.01
초록
리서취법과 모터법(RON과 MON)에 의한 가솔린 옥탄가는 가솔린의 연료로서의 성능에 관한 품질의 동력학적 측정값이다. 가솔린 옥탄가(RON과 MON)를 측정하기 위한 방법으로는 ASTM 표준엔진 시험방법(RON:ASTM D-2699, MON:ASTM D-2700)이 사용되고 있다. 그러나 이 방법은 재현성, 반복성 등이 매우 낮아서 오래 전부터 비판되어지고 있다. 또한 이 방법에 의한 측정시 그에 따른 비용 및 가동시간 등으로 인하여 비엔진 측정방법(기체 크로마토그래피법, 핵자기공명 분광법 등)에 대한 연구가 진행되어왔다. 본 연구에서는
The research and motor octane numbers (RON & MON, respectively) of a gasoline are dynamic measures of its quality of performance as a fuel. ASTM standard engine test methods (RON:ASTM D-2699, MON:ASTM D-2700) have been used for determining the octane numbers (RON,MON)of gasolines. But these methods have been widely criticized because their repeatability and reproducibility of the test method are very poor. In addition to these objections, the cost and operation time involved in measuring by the standard method led to searches for "non -engine" methods (Gas Chromatographic method, Nuclear Magnetic Resonance Spectroscopic method). In this study, we determined the carbon type structural compositions of the gasolines by
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