Serviceability Evaluation of Asphalt Pavement Using Fuzzy Set System on Personal Computer

PC에서 퍼지?을 이용한 아스팔트 포장의 기능수행가능성 추정

  • Received : 1993.04.15
  • Published : 1993.11.30

Abstract

This study was deviced to apply fuzzy concepts to pavement serviceability evaluation. An evaluation model was developed based on workmanship of pavement during construction, external load on pavement and current distress level. Five rating fuzzy sets, three weight fuzzy sets were developed based on the concept that the most appropriate balance was achieved in Gd which was established for grading the fuzzy overall rating results. Evaluation criteria and corresponding fuzzy rating scale were suggested. A computer program for evaluating serviceability based on the criteria was developed. The program was operated by simply typing in input data on each question and producing output as Gd on the screen. lt was possible to estimate the pavement serviceability level well using this fuzzy-set-based approach.

본 연구는 퍼지?이론을 도로포장(道路鋪裝)의 공용성(共用性) 평가에 응용하기 위하여 수행되었다. 포장의 견실도(堅實度)와 포장에 가해지는 외력 및 포장의 현재상태에 근거하여 포장을 평가하는 모델을 개발하였다. 퍼지 종합평가를 위하여 설정된 거리등급지수(Gd)의 값이 가장 적절히 균형을 이루도록 5등급의 등급퍼지?과 3등급의 경중(輕重)퍼지?을 설정하였다. 또한 평가기준과 그에 상응하는 퍼지등급척도를 제시하였으며 설정된 평가기준에 준하여 공용성을 평가하는 컴퓨터 프로그램을 개발하였다. 이 프로그램은 각 항목에 대한 Input 값을 질의 문답식으로 화면을 통하여 문의하고 자판을 통하여 사용자가 넣어 주어 수행되도록 작성되었다. 본 연구에서 제시된 퍼지이론에 근거한 포장공용성(鋪裝共用性) 추정기법을 실제 data를 이용하여 수행하여 본 결과 일정도로의 미래 기능수행가능성 추정과, 시범구간의 Gd 값과의 비교 수치를 사용한다면 그 실용가능성이 높음을 알 수 있었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국학술진흥재단