Characterization of Toxic Pollutants in Ash and Flue Gas from Gasification Incinerator of Waste Tires

폐타이어 건류 소각에서 발생되는 재와 배기 가스에서의 독성 오염 물질의 정량

  • 구자공 (한국과학기술원 토목공학과) ;
  • 서영화 (한국과학기술원 토목공학과) ;
  • 김석완 (한국과학기술원 토목공학과) ;
  • 유동준 (한국과학기술원 토목공학과)
  • Received : 1991.11.20
  • Published : 1993.03.31

Abstract

The problem of disposing of huge quantities of used tires is of growing concern to every country. As an economical solid waste management, a gasification followed by incineration process was applied to scrap tires to recover heat and to reduce waste volume for final landfill disposal. The gasification temperature, combustible and non-combustible gasified products and possibly produced air pollutants were predicted by changing equivalent mole ratios of carbon to oxygen by a chemical equilibrium model. For a risk assessment of ash toxic pollutants including heavy metals and toxic organics were thoroughly analyzed. Gasification bottom ash contained much more toxic organic compounds than fly ash, whereas fly ash contained higher concentration of heavy metals such as Pb and Cd. Pretreatment or secure landfill technology is suggested for a safe management of ash produced from the gasification incinerators.

본 논문에서는 해마다 수 십만 개씩 발생되는 폐타이어의 열적 처리 방법인 건류 소각 처리 방법에서 발생되는 이차 오염 물질을 정량하여 폐타이어의 안전한 최종 처리 방법까지 고찰하였다. 건류-소각처리 방법에서 발생되는 배기 가스에서 이차 독성 오염 물질을 화학 평형 모델을 응용하여 예측하였고 실질적인 잔류 물질인 건류재와 소각재에서 유기성 독성 물질과 중금속을 정량하였다. 건류재에서는 폐타이어의 불완전 연소에 따른 유기성 이차 오염 물질이 다량 포함되어 있는 반면에 소각재에서는 납과 카드뮴과 같은 중금속 화합물의 함량이 높았다. 건류재 및 소각재의 안전한 최종 매립을 위하여는 서로 다른 전처리 방법이 요구된다.

Keywords