A Study Research on the Corporate Social Responsibilities (IV) : Emphasizing the Attitudes of Religious Groups on Social Expenditures

기업의 사회적 책임에 관한 실증적 연구(IV) - 사회적 지출에 대한 종교집단의 태도를 중심으로 -

  • Han, Kee-Soo (Department of Business Adminisitration College of Commerce and Law, Yonsei University)
  • 한기수 (연세대학교 경법대학 경영학과)
  • Published : 1993.11.30

Abstract

The objective of this research is to investigate the attetudes of religious groups(christian, buddhist, atheist) towards corporate social expenditures. Methodology was a questionnair survey. The data analysis was done by the Kruscal Wallis test and Wilcoxon signed ranks test. The results of this rssearch is that the difference of attitudes between christian group and other groups and between religious groups and atheist group on the social expenditures did not turn out to be statistically significant. The implication of this results is that the variables of religious groups can be ignored when we are going to study on the attitudes of values for the Korean people.

본 연구의 주 목적은 기업과 관련한 종교집단(기독교, 불교, 무종교)들이 기업의 준조세적 지출항목과 자발적 지출항목 및 각각의 금액에 대해 기업규모별로 어떠한 태도를 보이는가를 분석하기 위한 것이다. 연구방법은 설문지를 이용한 조사연구 방법을 사용하였으며, 자료분석 방법은 비 모수적 통계기법인 크루스칼-왈리스 검정과 월칵슨 부호검정을 사용하였다. 본 연구의 결과, 사회관련 지출항목 및 금액에 대해 기업규모별로 종교집단과 무종교집단간, 그리고 기독교 집단과 다른 집단간의 태도의 차이는 통계적으로 유의적인 차이가 아니었다. 이것은 우리나라에서 종교가 갖고 있는 사회윤리가 종교집단 구성원에게 체화되지 못함으로써 종교집 단간, 그리고 무종교집단과 구별되는 의식과 태도를 보이지 못하는 것에 기인하지 않을까 추론된다. 따라서 본 연구가 갖고 있는 한계안에서, 종교집단이라는 변수는 우리나라 사람들의 가치에 대한 태도를 연구할 때에 무시될 수 있는 변수라는 것을 시사한다.

Keywords