The Effects of a Launching Nose on Main Girder Erected by Incremental Launching Method

압출공법에 의한 가설시 추진코가 주형에 미치는 영향

  • 오기환 (도우 엔지니어즈 토목구조부) ;
  • 김철영 (명지대학교 공과대학 토목공학과) ;
  • 박영석 (명지대학교 공과대학 토목공학과)
  • Received : 1991.04.25
  • Published : 1992.12.31

Abstract

Since the structural system of a prestressed concrete bridge erected by Incremental Launching Method is varying continuosly during construction, the main girder bears alternating stress resultants different from those under a service load condition. The magnitude of these stress resultants depends on span lengths, nose length and stiffness ratios between girder and nose. A parametric study is performed for various span lengths, nose lengths and stiffness ratios. In order to analyze structural systems varying at every launching step two programs are developed; a pre-processor which automatically produces a data file for each stage and a main-processor which can summarize the results of all stages. From the results, the relationships between optimum nose length and stiffness ratio are proposed for various span lengths.

프리스트레스트 콘크리트 교량을 압출공법으로 가설하는 과정에서는 구조계가 계속하여 변하므로 교량의 주형에는 사용하중 상태에서와는 상이한 교번 단면력이 발생하게 된다. 이러한 단면력의 크기는 경간 길이, 추진코의 길이 및 강성등에 영향을 받게 된다. 본 논문에서는 많은 예제를 해석하여 이러한 요소들이 주형에 발생하는 최대 단면력에 미치는 영향을 연구하였다. 주프로그램의 복잡한 입력작업을 쉽게 처리할 수 있는 선처리 프로그램과 더불어 주형압출시 변화되는 구조계의 다단계 해석을 수행하여 최종적인 결과를 종합 출력할 수 있는 전산프로그램을 개발하였다. 압출공법으로 시공되는 박스거더교를 대상으로 하여 여러 가지 경간길이에 대한 구조해석을 수행한 결과로부터 경간 길이에 따른 최적 추진코길이와 강성비의 상호 관계를 제안하였다.

Keywords