Static Redesign Techniques for Ship Structures

선체구조의 정적 재설계 기법

  • 김외현 (현대중공업 선박해양연구소) ;
  • 박종우 (울산대학교 조선 및 해양공학과) ;
  • 조상래 (울산대학교 조선 및 해양공학과)
  • Published : 1992.05.01

Abstract

In ship structural design procedures structural analyses are performed using the scantlings of structural elements determined at the initial design stage based on relevent rules and previous experiences. Modifications of scantlings will be carried out in case that the analysis results do nut satisfy design criteria. Reanalysis method s are efficient to analyse the structures of slightly modified using information obtained from the previous analysis. In this paper various approximate reanalysis techniques will be compared and their characteristics will be described. Furthermore sensitivity analyses are adapted to provide information from which selection of most influential design variables will be made and amount of modification can be determined. Redesign procedures described herein are demonstrated using examples.

선체구조 설계과정에서, 초기 구조설계를 마치면 구조해석을 하게되고, 그 결과가 설계 기준을 만족시키지 못하면 설계를 수정하고, 다시 구조해석을 행하게 된다. 이때, 구조물의 일부분에만 수정이 가해졌을 경우, 전체 구조물을 다시 구조 해석하는 것은 매우 비효율적이다. 수정하기전 구조물의 구조해석 과정에서 얻은 값들을 이용하여 수정된 구조물의 해석 효율을 높이는 것을 재해석이라 하는데, 이에는 여러 기법들이 있다. 이 재해석 기법들 중 어느 특정한 기법이 모든 경우에 대해 높은 효율을 보이는 것은 아니므로, 본 논문에서는 먼저 여러 기법의 효율을 비교하였다. 또한 민감도 해석 결과를 이용하여 설계변수의 수정량을 결정하고, 재해석 기법을 사용하여 부재치수를 결정하는 재설계 과정이 선체 횡늑골을 예제로 하여 소개된다.

Keywords