Design and Applications of Graphics Interface on Personal Computer

개인용 컴퓨터상의 그래픽스 인터페이스 설계와 응용

  • 김진한 (韓國科學技術院 電氣 및 電子工學科) ;
  • 경종민 (韓國科學技術院 電氣 및 電子工學科)
  • Published : 1989.01.01

Abstract

A software interface called CGI-K including device driver routines and graphics primitives for the grphic board "K" was designed, implemented in the Design Automation Laboratory of KAIST and installed on IBM PC/AT, using assembly and C language supported by TMS 34010 grphics processor. Several algorithms generating the graphics primitives such as box, circle, pie chord are proposed. The drawing speed of CGI-K on the graphic board K was found out to be three to ten times faster than that of the EGA for several examples. A 2-D graphics editor called GRIM (graphics input and modification) and a 3-dimensional graphics renderer called IPCHE which can draw 3-D objects were developed as two major application programs running on CGI-K. The graphics primitives supported in GRIM include polygon, box, circle, and ace. The IPCHE receives a 3-D objects data file and displays the 3-D object on the screen with hidden surface removal, shading, and perspective scaling.

한국과학기술원의 설계자동화연구실에서 IBM PC/AT 상에서 동작하도록 제작한 그래픽스 보드 "K"를 구동시키기 위하여 소프트웨어 인터페이스인 CGI-K를 TI사에서 제공한 C언어와 어셈블리 언어를 이용하여 작성하였다. CGI-K를 구성하는 디바이스 드라이버 루틴과 네모, 원, 현 및 호와 같은 그래픽스 프리미티브를 만드는 알고리듬을 제안하였으며, CGI-K는 EGA(enhanced graphics adapter)의 CGI보다 3배에서 10배 정도 빠른 속도를 갖는 것을 보였다. CGI-K를 이용하여 2차원 그래픽스 에디터인 GRIM과 3차원 모델링 프로그램인 IPCHE를 만들었으며, GRIM은 그래픽스 프리미티브를 이용하여 원하는 그림을 그릴 수 있도록 하였으며 IPCHE는 3차원 물체의 데이타를 받아들여 보이지 않는 면을 제거하고 명암과 원근 효과를 갖는 3차원 물체를 화면상에 그려 준다.

Keywords