통신 위성과 지상 차량간의 통신에 있어서 신호감쇠

Signal Attenuation in Satellite-Land Mobile Communication

  • 홍의석 (光云大學校 電子通信工學科) ;
  • 오일덕 (大田工業大學 電子工學科)
  • 발행 : 1989.07.01

초록

유한 스트립 장애물에 대한 신호 세기의 변화를 Fresnel의 회절 이론을 근거로 유도하였다. 장애물의 여러가지 파라메터 변화에 따른 신호의 세기를 이론적으로 계산하였으며 결과를 실험치와 비교하였다. 실험 데이타를 얻기 위해서 3mm 두께의 아크릴 판을 이용하였고 그 표면에 Elecoat라는 특수 페인트를 칠하여 표면에서 생기는 반사파와 투과파를 제거하였다. 송수신 안테나는 10소자는 Yagi 안테나를 사용하였으며 주파수는 820MHz를 선택하였다. 끝으로 유한 스트립 장애물의 조합으로서 tree model을 만들어서 이러한 tree로 인한 신호 감쇠를 이론 및 실험적으로 구했다. 수치해석으로 계산된 결과는 실험 데이타와 잘 일치함을 볼 수 있었다.

Using Fresnel diffraction theory a formula is drived for signal intensity variation caused by finite strip obstacles. Signal intensity according to parameter variation of the obstacle is theoretically calculated by a computer and compared with experimental results. For the experiment, an acryl board 3 mm thick was used on which a special material was painted to prevent some reflections and transmissions of the incident wave. 10-element Yagi antennas were used for transmitting and receiving antenna and the frequency was 820 MHz. Finally a tree model was made as a combination of many different finite strip obstacles. Signal attenuation calculated from numerical analysis agree reasonably with experimental data.

키워드