Acknowledgement
Supported by : 문교부
The flexible highway pavement is a layered structure. The safety of the pavement is a function of the load induced by traffic and the layer strength of asphaltic concrete mixture. Therefore, the probabilistic approach was applied to the pavement system to evaluate the reliability. Monte Carlo simulation technique was used for the reliability study. Data used were colleted from the field or literature. A critical tensile strength for each layer was estimated based on a target reliability from the simulation. The critical strength was evaluated by comparing the strengths with the actual surface distress. The result shows that the critical strength estimated in the probabilistic approach is valid for the current highway condition.
층상구조(層狀構造)로 이루어진 아스팔트 포장도로(鋪裝道路)의 안전성(安全性)은 교통하중(交通荷重)과 아스팔트 콘크리트의 층별강도(層別觸强度)와의 함수관계(函數關係)에 의하여 평가된다. 본(本) 논문(論文)은 아스팔트 포장도로(鋪裝道路)의 신뢰도(信賴度)를 고찰(考察)하기 위하여 확률론적(確率論的) 방법(方法)을 적용시켰는데 이에 사용(使用)된 자료(資料)들은 현장(現場) 또는 문헌(文獻)으로부터 수집하였다. 각층(各層)의 임계인장강도(臨界引張强度)를 목표신뢰도(目標信賴度)에 근거(根據)하여 시뮬레이션 방법(方法)으로 산정(算定)하였는데 이 값을 실제로 표면(表面)에 손상(損傷)이 일어난 시료강도(試料强度)와 비교(比較), 고찰(考察)하였다. 확률론적방법(確率論的方法)으로 산정(算定)한 임계강도(臨界强度)는 현행(現行)의 도로조건(道路條件)에 적합(適合)한 값임을 알 수 있었다.
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