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내연기관 피스톤의 열부하 해석을 위한 경제조건 설정에 관한 연구

A Study on Boundary Conditions of Piston Thermal Loading Analysis in Internal Combustion Engines

  • 정동수 (한국기계연구소 기계공학부) ;
  • 조용석 (한국기계연구소 기계공학부) ;
  • 최헌오 (한국기계연구소 기계공학부) ;
  • 이진형 (한국과학기술대학 재료공학부)
  • 발행 : 1988.05.01

초록

본 연구에서는 피스톤의 온도분포 및 열변형을 유한요소법에 의해 분석할 경 우 입력 데이타로 주어질 경계조건은 Li가 사용한 열저항 회로법을 근거로 하여 여기 에 경험치를 부여하는 방법으로 초기 설정치를 구하고, 또 전해질 탱크 상사법에 의한 실험적인 방법으로 결과를 구하여서 두 결과를 비교 검토하고자 한다.

The assignment of boundary conditions for the piston thermal loading analysis in internal combustion engine has been tested using the thermal circuit method with an engine simulation program. In an attempt to examine the accuracy of the employed boundary condition, another thermal boundary condition has been sought for through the electrolytic tank analogue method. Comparison of calculated temperature distributions obtained from these two boundary conditions with measured temperature values reveals that the electrolytic tank analogue method gives excellent agreement. However, the thermal circuit method has been found to be reasonable for practical applications, if modified partially.

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