Roadside Landslide and Ditch Erosion in Mountain Forest Road

산악지림도(山岳地林道)의 노견(路肩) 사면붕괴(斜面崩壞)와 측구침식(側溝浸蝕)에 관(關)한 연구(硏究)

  • Received : 1987.05.25
  • Published : 1987.06.30

Abstract

Forest road (10 Km) constructed for the demonstrational purpose by Forest Work Training Center (F.T.C.) in 1984 was partly damaged through the roadside landside and ditch erosion by the typhoon in 1986. The causes were investigated to apply for protecting against the damage of mountain forest road. The damaging length caused by roadside landside is around 3% out of total length of 10 Km forest road, and mostly coming from the curve road filled up more than 10 m slope length on the concave mountain slope, partly from the foot of fillslope along the ever-following valley and from the both side of fillslope under the outlet of culvert with ever-flowing water. In case of ditch erosion, the big damage at V-type ditch is coming from the overflow of valley water flowing down along the inside slope. Other problem is also showing in the steepness of longitudial gradient, which is felt as a problem in road to be constructed under more than 10 persent of gradient. Other cause of ditch erosion is coming from the bury of sand basin (water collecting wall) by the debris in small diameter culvert zone, namely less than 400mm, in diameter and by the soil mass slumped down from steep wall slope. From above results the causes of F.T.C. model road damage is showing to come from no-following the general guide or little experience to protect against the forest road damage. When improved above mentioned mistakes, F.T.C. Method of mountain forest road type could be developed as a model of Mountain forest road.

임업기계훈련원(林業機械訓練院)에서 1984년(年) 시범적(示範的)로 임도(林道)를 시설(施設)(10 km)할 목적(目的)으로 10 km를 시공(施工)했는데 1986년(年) 태풍(颱風) 내습시 부분적(部分的)으로 노견붕괴(路肩崩壞)와 측구침식(側溝浸蝕)이 발생(發生)하였다. 이에 대한 원인(原因)을 조사분석(調査分析)한 결과(結果)는 다음과 같다. 측구침식(側溝浸蝕)에 의한 피해(被害)길이는 전림도(全林道) 연장(10km)의 3%에 해당하였으며, 대부분(大部分) 요형사면(凹型斜面)에 사면장(斜面長) 10m 이상(以上)으로 성토(盛土)된 곡선부(曲線部)에서 발생하였고, 부분적(部分的)으로 상수(常水)가 흐르는 계곡부(溪谷部)에 성토(盛土)된 구역(區域)과 상수(常水)가 있는 배수관(排水管)의 유출구(流出口) 양사면(兩斜面)에 성토(盛土)된 부위에서 붕괴(崩壞)가 많이 발생하였다. 측구침식(側溝浸蝕)의 경우 심한 피해(被害)는 계곡수(溪谷水)가 월수(越水)하여 V형(型) 측구(側溝)를 따라 흐르므로서 피해(被害)를 발생시켰으며, 기타 원인(原因)으로는 종단(縱斷)물매가 10% 이상(以上) 급(急)하게 시공(施工)된 지역(地域)에서 나타나 문제점(問題點)으로 인식되고, 직경(直經) 400mm 이하(以下)인 배수관(排水管)이 매설된 집수정(集水井)이 낙엽(落葉) 등(等)의 퇴적(堆積)으로 매몰된 경우와 경사가 급한 침사지(沈砂池)(집수승(集水桝)) 벽이 무너져 내린 결과 이 지점을 월수(越水)하여 측구침식(側溝浸蝕)을 일으키고 있다. 이상(以上)의 결과(結果)에서 시범임도(示範林道)의 태풍피해(颱風被害)는 임도피해예방(林道被害豫防)을 위한 경험부족(經驗不足)에서 나타낸 현상으로 보인다. 상기(上記)와 같은 점을 개선하면 동(同) 시범임도(示範林道) 조성방법(造成方法)은 경제적(經濟的) 임도(林道)차 모델로서 발달될 수 있을 것이다.

Keywords