SNU 1.5 MV Van de Graaff Accelerator (V) -on the Operation of the High Voltage Stabilization System-

NU 1.5MV 반데그라프 가속기 (V) -고전압 안정화 계통의 동작-

  • Bae, Y.D. (Seoul National University) ;
  • Bak, H.I. (Seoul National University) ;
  • Chung, K.H. (Seoul National University) ;
  • Woo, H.J. (Seoul National University) ;
  • Choi, B.H. (Korea Advanced Energy Research Institute)
  • 배영덕 (서울대학교) ;
  • 박혜일 (서울대학교) ;
  • 정기형 (서울대학교) ;
  • 우형주 (서울대학교) ;
  • 최병호 (한국에너지 연구소)
  • Published : 1987.06.01

Abstract

A high voltage stabilization system for the SNU 1.5MV Tandem Van do Graaff accelerator was set up and its operational characteristics were examined and optimized. The optimum parameters of beam transport system were experimentally determined, and under the proper condition the accelerated proton beam current of 350nA was obtained at the target chamber. Without the high voltage stabilization the observed magnitude of voltage fluctuation was $\Delta$V/ V=5.2$\times$10$^{-3}$ without ion beam and 7.2$\times$10$^{-3}$ with ion beam, respectively, and its apparent ripple frequency for voltage fluctuations was about 3Hz or less. Through the optimized operation of the high voltage stabilization system, the terminal voltage fluctuation was reduced to $\Delta$V/V=2.45$\times$10$^{-4}$ and the energy stability with $\Delta$E/E=2.44$\times$10$^{-4}$ was steadily maintained at the 247.3kV terminal voltage, and the stabilization factor was deduced to be 29.4.

SNU 1.5MV 직렬형 반데그라프 가속기의 고전압 안정화 계통을 설치하여 그 동작 특성을 파악하고 최적화하였다. 이온빔 수송계통의 최적 운전 조건을 단계적인 실험을 통하여 결정하였으며 적절한 운전 조건하에 표적함에서 350nA의 가속된 양성자빔을 얻었다. 고전압을 안정화하지 않았을 때의 고전압 변동은 이온빔을 가속하지 않을 때와 가속할 때 각각 $\Delta$V/V=5.2$\times$$10^{-3}$, 7.2$\times$$10^{-3}$이었으며 그 변동 주파수는 3Hz 이하였다. 터미날 전압 247.3kV에서 고전압 안정화 계통의 최적 운전을 통하여 터미날 전압의 변동은 $\Delta$V/V=2.45$\times$$10^{-4}$ 으로 줄었고 에너지 안정도는 $\Delta$E/E=2.44$\times$$10^{-4}$ 으로 유지되었으며 이 때의 안정화 계수는 29.4였다.

Keywords