Evaluation for the Sensory Quality of Commercial Soymilk

시판 두유의 품질에 대한 관능적 측정

  • 표영희 (성신여대 가정대학 식품영양학과) ;
  • 안명수 (성신여대 가정대학 식품영양학과)
  • Published : 1987.12.01

Abstract

The quality for flavor-by-mouth of commercial soymilk was evaluated by sensory testing. The results were summerized as follows : 1. A significant difference on the sweety flavor of sample I was recognized at In level among the rest of samples except sample B. 2. A significant difference on the thick and the nutty flavor of sample C was recognized at In level among the each samples. Therefore sample C, generally recognized as having thick and nutty flavor. 3. A significant difference on the benny flavor was not recognized at 5n level among the samples of commercial soymilk. 4. According to the results of sensory testing for commercial soymilk, the sweety flavor of the each sample was generally evaluated as common flavor except sample C.

현재 시판되고 있는 두유제품 5종류를 시료로 하여 관능검사법에 의한 맛의 품질 특성을 측정한 결과 1% 수준에서 단맛, 고소한 맛, 진한 맛에 대한 시료간의 유의적인 차이가 인정되었다. 단 맛의 경우 시료 I가 시료 B를 제외한 나머지 시료간과 1% 수준에서 유의적인 차이가 인정되었으며 고소한 맛과 진한 맛에서는 시료 C가 다른 시료간과 1%수준에서 모두 유의적인 차이를 나타내었다. 비린 맛에 대한 시판 두유의 시료간의 유의적인 차이는 5% 수준에서 나타나지 않았다. 이들 두유 맛에 대한 전체적인 품질 특성은 시료 C를 제외한 대부분의 시료들이 단 맛이 가장 두드러지게 나타난 반면 나머지 맛에 대한 품질간의 특성은 대체로 비슷했다.

Keywords