A Study on Functions and Present Situation of Subject Specialists for Information Services in Korean College and University Libraries

한국의 대학도서관 정보서비스에 있어서 주제전문사서의 현황과 기능에 관한 조사연구

  • 한상완 (전남대학교 문헌정보학과)
  • Received : 1986.10.28
  • Published : 1986.12.30

Abstract

The objective of the study is to search for a theoretical and practical solution for the question "what is the most effective and Qualitative method of information service for the college and university libraries in Korea." Assuming the maximum service, or total service theory in information services, it needs the subject specialist who has highly qualified in his subject. This research adapted the survey method by questionnaire to the reference/information librarian who worked in college and university libraries, 159 librarians returned the questionnaires. By the analysis of this questionnaires, the following major results were found: 1. There were only 7.6% who could be called as subject specialist in Korean college and university libraries. 2. The subject specialist system is necessary to enhance the Information services in college and university libraries. 3. The major functions of subject specialists are information services In given subject fields; to prepare the bibliographies, guides, reading lists, indexes and abstracts; distribution of information and current awareness services; well balanced collection developments; liaison function between academic departments, students and faculty members; formal and informal lecture on the use of the library and the resources; and the cataloging and classification. 4. The best library and information education system is the graduate level study which is offering the M.L.S. or M.S. of library and information science with the emphasis on the study of subject background. 5. They will establish the faculty status for academic librarian by the development of subject specialist system in college and university libraries in Korea.

우리나라 대학도서관에서 정보서비스의 수준을 높이기 위하여 필수적으로 요청되는 것이 정보서비스의 주체인 정보사서의 질을 높여야 한다는 이론을 규명하기 위하여, 우러나라 대학도서관의 정보서비스 현황과 정보사서의 현황을 통계적으로 상세히 분석하였다. 그 결과, 우리나라 정보사서들은 도서관학사학위를 소지한 20대와 30대의 인사들로 주성되어 있었으며, 주제전문사서로 볼 수 있는 비율은 7.6%에 불과했고, 즉답형 질문(42.1%)과, 지시형 질문(32.7%)을 주로 해답하여 주며, 정보서비스의 수준을 향상시키기 위하여 주제전문사서제도를 채택하는 것이 절대 바람직하다고 응답하였다. 주제전문사서가 수행하여야 할 주요 기능은 특정주제분야의 정보서비스, 서지, 안내서, 도서목록, 색인, 초록등의 작성; 정보배포와 최신정보주지 서비스; 균형있는 장서구성; 학과단위, 학생 및 교수와의 긴밀한 교량적 역할; 독장에 대한 자료 및 도서관 이용의 정규 비정규직인 강의와 안내; 및 분류편목의 순서라고 응답하였다. 주제전문사서를 양성하기 위한 가장 좋은 교육제도는 도서관학사를 하여금 대학원에 진학하여 주제전문가로서의 소양을 쌓도록 하여 도서관학석사학위를 수여 하는 것이 바람직하다고 분석되었으며, 주제전문사서제도가 확립되어야만 대학사서의 교수신분을 확보할 수 있다고 보았다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 전남대학교