Efficiency of Trawl Net by the Model Experiment

모형실험에 의한 트로올 어구의 성능

  • Published : 1984.01.01

Abstract

To study the correlation of the net drag force, net height, and towing speed, three kinds of similiar size model trawl nets were experimented in the still watertank ($60m{\times}4m{\times}3m$). The scale ratios of model nets, 2 seam, 4 seam, and 6 scam net were 1/31.3, 1/20.0, and 1/44.4 respectively, The maximum streched circumferences of the bag net were same length, i. e. 140cm. Net drags were propotional to the $1.75{\sim}1.98th$ order of towing speed and showed similar result as Koyama's net drag equation. Net heights were propotional to the $-0.85{\sim}-0.72th$ order of towing speed. It could observe that the towing nets showed normal shape in $3.0{\sim}3.5$ knot full scale towing speed but bad shape below $1.0{\sim}1.5$ knot. And it showed tendency to lift the bag net and codend with increasing speed.

트로올어구의 예인속도와 그물의 저항 및 그물높이의 상관관계를 구명하기 위해, 모형의 크기가 유사한 2매형, 4매형 및 6매형 모형 트로올 어구를 제작하여 정지수조(길이 60m, 폭 4m, 깊이 3m)에서 예인장치를 이용하여 모형실험 한 결과는 다음과 같다. 1. 그물저항은 4매형의 경우 예인속도의 1.75승에, 나머지의 경우 $1.96{\sim}l.98$승에 비례하였다. 2. 그물높이는 6매형의 경우 예인속도의 -0.83승에, $2{\sim}4$매형의 경우 $-0.72{\sim}-0.73$승에 비례하였다. 3. 예인중 전개상태는 예인속도가 $1.0{\sim}1.5kts$(실물어구의 예인속도)이하에선 그 상태가 나쁘고 $3{\sim}3.5kts$ 부근에서 가장 좋았다. 또 속도가 증가됨에 따라 자루그물 뒷 부분과 codend 부분의 상승이 증가하는 것으로 나타났다.

Keywords