초록
칼륨이온이 dibenzo-18-crown-6(DBC)에 의해 $H_2O-CHl_3-H_2O$액체막을 통하여 운반되는 속도를 10가지 칼륨염의 농도를 변화시키면서 $25^{\circ}C$에서 측정하였다. 운반속도는 농도와 음이온의 특성에 크게 의존했으며 농도효과로 부터 피크르산칼륨의 경우에는 이온쌍 형성으로 인하여 1.0 ${\times}10^{-3}$M을 전후하여 각기 다른 양상을 보였다. 이온의 운반과정은 다단계 착물반응 및 확산과정에 의한 것으로 운반 메카니즘을 체계화하기 위해 비균질성 액체막의 각상에서 갖는 화학종의 에너지 장벽모델을 제시하였다. 또한 이를 음이온의 수화자유 에너지와의 관계를 비교함으로써 새로이 7단계 운반과정을 제시하고 그 운반 메카니즘을 고찰하였다.
The transport rates of $K^+$ion through CHCl$_3$ liquid membrane containing dibenzo-18-crown-6(DBC) as a carrier molecule have been determined at $25^{\circ}C$. The transport rates depend highly on the ion concentration and on the nature of anion. It is concluded that $K^+$ions are transported in the form of ion-pair. In the case of potassium picrate, however, it is found that the transport proceeds with the formation of the incomplete ion-pair in the concentration less than 1.0 ${\times}10^{-3}$M of picrate, while with the complete formation of ion-pair in the concentration more than 1.0 ${\times}10^{-3}$M of picrate. Seven steps of the transport process are suggested and they can be illustrated in terms of energy barrier model as a function of the position of ionic species in the membrane.