Studies on the Evaluation for the Quality of Food by Sensory Testing -III. The Survey of Consumer Acceptance and Preference for Commercial Milk-

관능검사법(官能檢査法)에 의한 식품(食品)의 품질평가(品質評價)에 관(關)한 연구(硏究) -제(第) 3 보(報) : 시판(市販)우유에 대한 소비자(消費者) 기호조사(嗜好調査) 시험(試驗)-

  • Chae, Soo-Kyu (Department of Food Technology, Seoul Health Junior College) ;
  • Yu, Tai-Jong (Department of Food Technology, Korea University)
  • 채수규 (서울보건전문대학 식품제조과) ;
  • 유태종 (고려대학교 식품공학과)
  • Published : 1980.09.30

Abstract

Consumer acceptance and preference tests for commercial milk were run with laboratory consumer panel. The results were summarized as follows: 1. According to result of the paired comparison preference test between milk K and each of 4 commercial milk tested a significant difference in the consumer preference was not recognized at 5 percent level 2. According to result of hedonic scale test for commercial milk, a significant difference on both treatment and panel member effect was not recognized at 5 percent level. 3. According to result of food action scale test for commercial milk, the frequency of 'I would drink this every opportunity I had' was the highest as 38 percent. 4. According to the rank test for the determination of the preference for milk flavor on the temperature of sample, the frequency of sampling at $20^{\circ}C$ was the highest. 5. A significant difference on the flavor of milk was recognized among 5 samples of commercial milk by both difference test and profile test as reported in the previous paper (Korean J. Food Sci. Technol. 12(3), 150 and 158(1980)), but not by rank test, preference test and hedonic scale test. This fact suggests that rank test, preference test and hedonic scale test are influenced by the difference on the preference of the panel members and on the basis of quality, etc.

실험실(實驗室) 소비자(消費者) 파넬을 대상으로 시판(市販) 우유에 대한 기호(嗜好) 조사(調査) 시험(試驗)을 실시하여 다음과 같은 결과(結果)를 얻었다. 1. 시판(市販) A 우유와 각종 우유 사이에 대한 2점(點) 기호(嗜好) 조사(調査) 시험(試驗) 결과(結果), 소비자(消費者) 기호(嗜好) 선택(選擇)에 있어서 5% 수준(水準)에서 유의적(有意的)인 차이(差異)가 인정(認定)되지 않았다. 2. 시판(市販) 우유에 대한 기호(嗜好) 척도(尺度) 시험(試驗) 결과(結果), 시료간(試料間)이나 파넬원 간(間) 모두가 5% 수준(水準)에서 유의적(有意約)인 차이(差累)가 인정(認定)되지 않았다. 3. 시판(市販) 우유에 대한 기호(嗜好) 빈도(頻度) 시험(試驗) 결과(結果) ‘기회만 있으면 언제나 먹겠다’가 39%로 가장 높았다. 4. 우유의 시음(試飮) 온도(溫度)에 따른 우유 풍미(風味)에 관한 기호성(嗜好性)을 조사(調査)한 결과(結果), $20^{\circ}C$에서 마실 때가 가장 높았다. 5. 전보(前報)(한국식품과학회지, 12 (3), 150 및 158(1980))에서 행한 차이(差異) 식별(識別) 시험(試驗)이나 묘사(描寫) 시험(試驗)에서는 시판(市販) 5개(個) 회사(會社) 제품별(製品別) 우유 풍미(風味)에 대한 차이(差異)가 인정(認定)되었으나 순위(順位) 시험(試驗)이나 기호(嗜好) 선택(選擇) 및 기호(嗜好) 척도(尺度) 시험(試驗)에서는 유의적(有意的)인 차이(差異)를 나타내지 않음을 알 수 있는데, 이것은 순위(順位) 시험(試驗)이나 기호(嗜好) 선택(選擇) 및 척도(尺度) 시험(試驗)이 파넬원들간의 기호성(嗜好性)의 차이(差異), 품질(品質) 기준(基準)의 차이(差異) 등(等)에 의하여 많은 영향을 받는다는 사실을 시사하는 것으로 고려된다.

Keywords