Abstract
On the condition of adequate air supply, complete removal of carbon monoxide,occurred above $650^{\circ}C$. Using catalysts, the oxidation of carbon monoxide occurred at lower temperatures; on both $MnO_2 \;and\;30%\;MnO_2-70%\;CuO\;at\;250{\circ}C,\;on\;CuO\;at\;450{\circ}C,\;on\;50%\;MnO_2-50%\;CuO\;at\;200{\circ}C,\;and\;on\;70%\;MnO_2-30%\;CuO\;at\;180{\circ}C$. Manganese dioxide (p-type) showed higher activity than cupric oxide (n-type) and a catalyst consisting of 60% $MnO_2-40%$ CuO had the highest activity of all the $MnO_2$-CuO mixture. Over the range of transitional temperature, carbon monoxide removal efficiency decreased linearly with increasing inlet carbon monoxide concentration while temperature was fixed. Residence time of gases in the catalytic reactor, in the range of 0.9 to 1.8 seconds, gave no effect on carbon monoxide conversion.
연탄 연소가스중의 일산화탄소와 산소 사이의 반응을 몇가지 촉매에 대해 조사했다. 이산화망간, 산화 동 및 그 혼합촉매를 사용하였으며, 그 실효반응 온도(effective reaction temperature)는 각각 다음과 같다. 즉, $MnO_2$ 단독촉매 및 30% $MnO_2$-70% CuO 혼합촉매는 $250^{\circ}C,\;CuO$는 $450^{\circ}C$, 50% $MnO_2$-50% CuO는$200^{\circ}C$, 70% $MnO_2$-30% CuO는$180^{\circ}C$였다. 실효반응온도 이하에서 일산화탄소의 산화율은 일산화 탄소의 농도가 증가함에 따라 감소하는 경향을 보였으며, 실효반응 온도 이상에서는 변화가 없었다. 반응기 내 체재시간은 0.9 ∼ 1.8초의 범위 내에서는 일산화탄소 산화반응에 조금도 영향을 주지 않았다.