Abstract
Studies on the circulation and water masses in the continental shelf break region of the East China Sea are Summerized as follows : 1. The main stream of the Kuroshio flowing north-east near $29^{\circ}N\;Lat\;127^{\circ}E$ tong of the East China Sea in summer is narrow in width. Moving toward east, it becomes twice as wide in Tokora Strait, Japan. 2. In the main stream area of the Kuroshio, the surface Waters in the Upper layer (0-250m) are influenced by the coastal waters of China, and the counter current submerges under the surface water. Therefore, the mixing waters are found in its intermediate layer. 3. Water mass between Amami Island and the continental shelf of the East China Sea consists of main stream water, counter current water, gyration water and mixed water with coastal waters. 4. The maximum velocity of current in this waters was 139cm/sec. The volume transport was estimated approximately as $24.2\;\times\;10^6m^3/sec$. It was less than $33\;\times\;10^6m^3/sec$ in the region between Okinawa and continental shelf of the East China Sea. 5. Surface waters east of $29^{\circ}N\;Lat\;128^{\circ}E$ Long flows toward Amami Island, Okinawa Island, and Hachi Ju San Island, while those west of the region flow toward the Korea-strait, Cheju Island, coastal waters of Kyusyu, and the Pacific Ocean through Tokora Strait. The velocity of the current was estimated approximately as $0.3\~0.5$ miles per hour. 6. The bottom waters in the continental shelf break region flow toward the Korea Strait, Cheju Island and the coastal water of Kyusyu, while that of the continental shelf flows toward the Yellow Sea, 7, The characteristics of the Kuroshio water is changed remarkably by the mixing with the coastal water of China.
1. 여름(8월)에 북위 $29^{\circ}$ 동경 $127^{\circ}30'$ 근해의 동지나해 대륙붕 동측을 동복진하는 Kuroshio의 주류는 처음에는 연안 수괴와 반류역 수괴의 표층 경계를 폭좁게 통과하나, 동진함에 다라 범위가 넓어져 큐우슈우 남방의 Tokora 해협 부근에서는 폭이 약 2배로 넓어진다. 2. Kuroshio 강류역의 상층부의 표면 부근이 동지나해 연안수 확장이 있고, 상층부의 밑에는 반류역 표층수의 잠입을 볼 수 있고, 고 중간은 각 수괴가 복잡하게 혼합한 수괴로 되어 있다고 본다. 또, 그 해역의 동쪽에는 균일한 수괴를 형성한다고 볼 수 있다. 3. 이 해역에서 Kuroshio의 연직 혼합은 대략 표면에서 250m층간이다. 4. 아마미섬과 동지나해 대륙붕간의 수괴는 와동역과 반류역 Kuroshio 유역, 연안수의 잠입에 의한 Kuroshio 혼합역으로 구분된다. 5. 이 해역에서 얻어진 최대 유속은 139cm/sec이며, 단위 시간당 Kuroshio 수송량은 $24.6\;\times\;10^6m^3/sec$로서 남부의 오끼나와섬과 대륙붕 해역간의 $33\;\times\;10^6m^3/sec$ 보다 적다. 6. 표층 해류는 Tsushima 해협, 제주도 방면으로 향하는 것, 큐우슈우 연안으로 향하는 것, Tokora 해협을 거쳐 태평양으로 빠지는 것, 아마미 군도 및 오끼나와, 팔중산군도로 남향하는 것 등으로 구분된다. 그리고, 제주도와 Tsushima로 향하는 것은 유속이 극히 느려 0.3-0.5 놋트의 유동이었다. 7. 대륙붕 연변의 경사에서 저층 표류물은 Tsushima 난류에 향하여 수송된다. 그것은 대륙붕 위에서 저층 표류물이 황해 저층수로 유입되는 수송양식과는 다른 수송 기구를 이루고 있다고 볼 수 있다. 8, 여러 수괴가 혼합되어 있는 이 해역을 Kuroshio가 흐르는 동안, 대륙 연안수와 혼합이 심하여, Kuroshio는 그 성질 일부가 크게 변질한다.