A Study comparing accuracy methods of collision·stranding, and route planning service for small vessels

소형선박 대상 충돌·좌초 및 추천항로 서비스 정확도 비교 방안 연구

  • Jong-Hwa Baek (Korean Research Institute of Ships & Ocean engineering) ;
  • Younghoon Yang (Korean Research Institute of Ships & Ocean engineering) ;
  • Junrae Cho (Suresoft Technologies Inc.) ;
  • Deuk-Jae Cho (Korean Research Institute of Ships & Ocean engineering)
  • 백종화 (선박해양플랜트연구소 해사디지털서비스연구센터) ;
  • 양영훈 (선박해양플랜트연구소 해사디지털서비스연구센터) ;
  • 조준래 (슈어소프트테크) ;
  • 조득재 (선박해양플랜트연구소 해사디지털서비스연구센터)
  • Published : 2023.05.02

Abstract

To reduce maritime accidents and improve safety for domestic ships, the government has developed and is operating the Korean e-Navigation Service. The ship collision and grounding monitoring service and the route planning service were developed based on the experience of captains and navigators who navigated large ships. However, in Korea, small ships account for a large portion of the users of these services, so there are various difficulties and additional requirements for applying services based on large ships to small ships. To improve this, a data science-based algorithm model using maritime digital traffic information is being developed for small ships, and it is important to evaluate the performance of the developed model and compare its accuracy with existing services. In this study, we propose a performance evaluation method for the developed algorithm model and study how to compare and evaluate its accuracy with existing e-navigation services.

정부는 국내 선박을 대상으로 해양사고를 줄이고 안전성을 향상시키기 위해 한국형 e-Navigation 서비스(정식명칭: 지능형 해상교통정보서비스)를 개발하여 운영하고 있다. 이 중 대형선을 항해한 선장과 항해사의 경험을 바탕으로 선박 충돌·좌초 모니터링 서비스와 추천항로 서비스가 개발되었다. 그러나 국내의 경우 이러한 서비스를 이용하는 대상은 소형선이 차지하는 비중이 크기 때문에 대형선을 기반의 서비스를 소형선에 적용하기에는 다양한 애로사항과 추가 요구사항이 나타나고 있다. 이를 개선하기 위해 해상디지털 교통정보를 활용한 데이터 과학 기반 소형선용 알고리즘 모델을 개발하고 있으며, 개발된 모델의 검증 및 평가하고 기존 서비스와 정확도를 비교하는 것이 중요하다. 본 연구에서는 개발된 알고리즘 모델의 성능 평가 방안을 제안하고 기존 e-Navigation 서비스와의 정확도를 비교 할 수 있는 방안을 연구하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 해양수산부와 해양수산과학기술진흥원의 지원을 받아 수행하는 '지능형 해상교통정보 서비스 기반의 해상디지털 정보활용 기술개발'에 의해 수행되었습니다.