과제정보
본 연구는 2022년 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 지역산업연계 대학 Open-Lab 육성지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(No. 1711139489)
해상교통관제사는 항로폭이 협소한 항만에서 선박 충돌사고 예방을 위해 one-way로 항해하도록 선박의 입·출항 대기 지시를 한다. 현재 해상교통관제사의 입·출항대기 지시는 과학적이고 통계적인 데이터를 기반으로 하지 않고 해상교통관제사의 개인 역량에 따라 편차가 크다. 이에 따라 본 연구에서는 항만에서의 선박 입·출항 대기 지시를 위한 정확한 이동 시간을 예측하기 위해 선박 및 기상 데이터를 수집하여 1d-합성곱신경망 모델을 구축하였다. 제안한 모델이 다른 앙상블 기계학습 모델보다 4.5% 이상 개선된 것을 확인하였다. 본 연구를 통해 다양한 상황에서도 선박 입·출항 소요시간 예측이 가능하여 해상교통관제사는 선박에게 정확한 정보 제공 및 대기지시 판단에 도움이 될 것으로 기대된다.
VTS operators instruct ships to wait for entry and departure to sail in one-way to prevent ship collision accidents in ports with narrow routes. Currently, the instructions are not based on scientific and statistical data. As a result, there is a significant deviation depending on the individual capability of the VTS operators. Accordingly, this study built a 1d-convolutional neural network model by collecting ship and weather data to predict the exact travel time for ship entry/departure waiting for instructions in the port. It was confirmed that the proposed model was improved by more than 4.5% compared to other ensemble machine learning models. Through this study, it is possible to predict the time required to enter and depart a vessel in various situations, so it is expected that the VTS operators will help provide accurate information to the vessel and determine the waiting order.
본 연구는 2022년 정부(과학기술정보통신부)의 재원으로 지역산업연계 대학 Open-Lab 육성지원사업의 지원을 받아 수행된 연구임(No. 1711139489)