A study about CS Unplugged using Unsupervised Learning

비지도 학습을 위한 언플러그드 활동에 대한 연구

  • Jun, Bungwoo (Department of Computer Education, Seoul National University of Education) ;
  • Shin, Seungki (Department of Computer Education, Seoul National University of Education)
  • 전병우 (서울교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 신승기 (서울교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2021.07.29
  • Accepted : 2021.08.06
  • Published : 2021.08.12

Abstract

Computer Science Unplugged activities are activities to learn about computer science through learning tools other than programming programs. Existing unplugged activities focus on the procedural thinking process and focus on guiding the thinking process through play. There is a lack of research on unsupervised learning, which plays an important role in machine learning, which has recently attracted attention. In this study, we designed and conducted an unplugged activities for unsupervised learning that analyzes data using video media familiar to elementary school students. The results on the effectiveness of the class were analyzed using the bebras challenge. As a result of analyzing the scores of the pre-test and post-test, it was confirmed that the students' computational thinking and problem-solving ability improved.

언플러그드 활동은 프로그래밍 프로그램 이외의 학습 도구를 통하여 컴퓨터 과학에 대하여 학습하는 활동들이다. 기존의 언플러그드 활동은 절차적인 사고 과정에 초점을 맞추고, 놀이를 통해 사고 과정을 지도하는 것에 초점을 두어, 최근 주목되는 머신 러닝에서 중요한 비중을 차지하는 비지도 학습에 대한 연구는 부족한 실정이다. 본 연구에서는 초등학생들에게 익숙한 영상 매체를 사용하여 데이터를 분석하는 비지도 학습을 위한 언플러그드 수업을 설계하고, 수업을 실시한 후에 비버챌린지를 활용하여 수업의 효과성에 대한 결과를 분석하였다. 사전 검사와 사후 검사의 점수를 분석한 결과 학생들의 computational thinking 과 문제 해결력이 향상되었음을 확인할 수 있었다.

Keywords