A Study on the Item Code Standardization of Ship Supply

선용품 품목 코드 표준화에 관한 연구

  • Shin, Jae-Young (Department of Logistics Engineering, National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Park, Hyoung-Jun (Graduate school of National Korea Maritime and Ocean University) ;
  • Ko, Chang-Seong (Department of Industrial and Management Engineering, Kyungsung University) ;
  • Kim, Nam-Kyoung (Graduate school of National Korea Maritime and Ocean University)
  • 신재영 (한국해양대학교 물류시스템학과) ;
  • 박형준 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 고창성 (경성대학교 산업경영공학과) ;
  • 김남경 (한국해양대학교 대학원)
  • Published : 2019.05.15

Abstract

Busan Port ranked 6th in the world with 21.67 million TEUs of container handling in 2018, but the ship supply industry has fallen short of that. Despite its technological prowess, Korea's ship supply industry lacks competitive edge in many aspects such as government support, integrated platform, and infrastructure compared to overseas ship supply industries. The use of code, which is not standardized, can be cited as a leading factor that undermines the competitiveness of Korea's ship supply industries. In the ship supply industry, the use of non-standardized codes can make it difficult to manage or analyze meaningful statistics, and, by extension, can lead to the loss of new business opportunities. Therefore, in this study, we intend to use local ship supply transaction data to study how to standardize item code to solve the problem.

부산항은 2018년 2167만TEU의 컨테이너 처리 물동량으로 세계 6위를 기록하였지만, 선용품 산업은 이에 미치지 못하고 있다. 국내 선용품 산업은 준수한 기술력에도 불구하고 해외 선용품 산업에 비해 정부지원이나 통합플랫폼, 인프라 등 여러 가지 측면에서 경쟁력이 부족한 실정이다. 표준화되지 않은 코드 사용은 국내 선용품 산업 경쟁력을 저해하는 대표적인 요인으로 들 수 있다. 선용품 산업에 있어 표준화되지 않은 코드의 사용은 유의미한 통계자료 관리나 분석을 어렵게 하고, 나아가 새로운 사업이나 영업기회를 상실시킬 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 문제 해결을 위해 국내 선용품 거래 데이터를 활용해 품목 코드 표준화 방안에 대한 연구를 하고자 한다.

Keywords