Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference (한국항해항만학회:학술대회논문집)
- 2018.11a
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- Pages.158-161
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- 2018
Study on the Calculation of Towing Force for LNG Bunkering Barge
LNG 벙커링 바지의 예인력 계산에 관한 연구
- Oh, Seung-Hoon (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) ;
- Jung, Jae-Hwan (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) ;
- Hwang, Sung-Chul (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) ;
- Jung, Hyun-Woo (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) ;
- Cho, Seok-Kyu (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering) ;
- Jung, Dong-Ho (Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering)
- 오승훈 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ;
- 정재환 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ;
- 황성철 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ;
- 정현우 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ;
- 조석규 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소) ;
- 정동호 (한국해양과학기술원 부설 선박해양플랜트연구소)
- Published : 2018.11.08
Abstract
In this paper, the towing force is calculated for the LNG bunker barge. LNG bunkering barge is being developed as an infrastructure for the bunkering of LNG(Liquefied Natural Gas), an eco-friendly energy source. In the case of the LNG bunker barge, a self-propulsion is considered through retrofit from an operating point. Therefore, the LNG bunker barge is similar to the shape of the ship as compared to a towed barge, so a rule of the towed barge overestimates the towing force. In order to improve accuracy, the calm water resistance is calculated according to the ITTC 1978 method considering the wave resistance by the Rankine source method. The added resistance in waves is calculated using the modified radiated energy method considering the shortwave correction method of NMRI. The performance of the towing resistances through the calm water resistance and the added resistance in waves was compared with rules of the towed barge.
본 논문에서는 LNG 벙커링 바지에 대한 예인력을 계산하였다. 친환경 에너지원인 LNG(액화천연가스)의 전환을 위한 인프라로 LNG 벙커링 바지가 개발되고 있다. LNG 벙커링 바지의 경우, 부선의 형태로 개발되고 있으나 향후 운용관점에서 추진기 탑재 개조(Retrofit)를 통한 자항추진을 고려하고 있다. 따라서 LNG 벙커링 바지는 일반적인 예인바지와 비교하여 선박의 선형에 유사하기 때문에 선급의 부선 규칙을 통한 예인력은 과대 추정된다. 이를 극복하기 위해, 정수 중 저항은 Rankine source method를 이용한 조파저항을 고려하여 ITTC 1978 방법에 따라 계산하였고 파랑 중 부가저항은 NMRI의 단파장 보정이 고려된 수정된 방사에너지법을 이용하여 계산하였다. 계산된 정수 중 저항과 부가저항을 통해 예인저항 성능을 선급의 부선 규칙과 비교 검토하였다.
Keywords