Design of the student Career prediction program using the decision tree algorithm

의사결정트리 알고리즘을 이용한 학생진로 예측 프로그램의 설계

  • Kim, Geun-Ho (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Jeong, Chong-In (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Chang-Seok (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kang, Shin-Chun (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
  • Kim, Eui-Jeong (Dept. of Computer Education, Kongju National University)
  • 김근호 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
  • Published : 2018.05.31

Abstract

In recent years, artificial intelligence using big data has become a big issue in IT. Various studies are being conducted on services or technologies to effectively handle big data. The educational field, there is big data about students, but it is only a simple process to collect, lookup and store such data. In the future, it makes extensive use of artificial intelligence, machine learning, and statistical analysis to find meaningful rules, patterns, and relationships in the big data of the educational field, and to produce intelligent and useful data for the actual students. Accordingly, this study aims to design a program to predict the career of students using a decision tree algorithm based on the data from the student's classroom observations. Through a career prediction program, it is believed to be helpful to present application paths to students ' counseling and to also provide classroom behavior and direction based on the desired courses.

최근 IT분야에서는 빅 데이터를 활용한 인공지능이 크게 대두되고 있다. 이와 같이 빅 데이터를 효과적으로 처리하기 위한 서비스 또는 기술에 대하여 다양한 연구가 진행되고 있다. 교육분야에 있어서도 학생들에 대한 빅 데이터가 존재하나 이러한 데이터를 단순히 수집, 조회, 저장하는 단순처리과정을 거칠 뿐이다. 향후 인공지능이나 기계학습, 통계분석 등을 폭 넓게 이용하여 교육분야의 빅 데이터에서 의미 있는 규칙이나 패턴 및 관계를 찾아내어, 실제 학생들에게 도움이 되는 데이터를 생산 지능적인 활용이 요구되고 있다. 이에 따라서 본 연구에서는 학생들의 수업 관찰을 통한 데이터를 의사결정트리 알고리즘을 이용하여 학생들의 진로를 예측하는 프로그램을 설계하고자 한다. 진로예측 프로그램을 통하여 학생들의 상담에 활용 진로를 제시하고 또한 희망 진로에 따른 수업 태도 및 방향을 제시하는데 도움이 될 것으로 사료된다.

Keywords