Proceedings of the Korean Institute of Information and Commucation Sciences Conference (한국정보통신학회:학술대회논문집)
- 2018.05a
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- Pages.314-318
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- 2018
The Effects of ICT Education on Aging Adaptation in the 4th Industrial Age
ICT교육이 4차산업 시대에 실버세대들의 적응에 미치는 영향 연구
- Lee, Hae-in (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
- Chung, Jong-In (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
- Kim, Chang-Suk (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
- Kang, Shin-Cheon (Dept. of Computer Education, Kongju National University) ;
- Kim, Eui-jung (Dept. of Computer Education, Kongju National University)
- 이해인 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
- 정종인 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
- 김창석 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
- 강신천 (공주대학교 컴퓨터교육과) ;
- 김의정 (공주대학교 컴퓨터교육과)
- Published : 2018.05.31
Abstract
This study is influenced by the artificial intelligence based IOT which is emerging in the fourth industrial age. Also, at the time when the elderly population is soaring in the age of aging, the new knowledge and information literacy ability of the elderly population will be focused on the adaptation of the elderly people due to the ICT education effect. The purpose is to find out. The results of this study are as follows. First, it can be concluded that IT education has positive effects on digital capacity and quality of life of elderly generations and on actual IOT - based web mobile use. However, there were differences in competency depending on the existence and duration of information education and the division according to various criteria such as occupation and education, and accordingly, the provision of customized education in the fourth industrial age and quality of life, It also provides a comprehensive discussion and course presentation in the direction.
이 연구는 고령화 시대에 실버 인구가 급증하는 4차산업 시대에 따라 새롭게 생기는 지식과 정보활용 능력을 ICT 교육 효과로 인해 실버세대들의 IOT 생활 적응에 미치는 영향에 따른 초점을 두고 분석하여 바림직한 교육 방향을 모색 하는데 목적을 둔다. 문헌연구 및 설문조사로 실제 실버 정보화교육 대상자로 분석한 결과 대체로 정보화 교육은 실버 세대들의 전 삶의 질 향상 및 실제 IOT 기반의 웹 모바일 사용에도 긍정적 효과를 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 그러나 정보화 교육의 기간에 따라 역량에 차이를 두고 있었으며, 전 직업 및 학력 등 다양한 기준에 따른 세분화와 이에 따른 4차 산업시대에 맞춤형 교육의 제공 및 실 삶의 질, 후 취업의 ICT 교육의 바람직한 방향에도 개괄적인 논의 및 과정 제시를 병행 한다.