Analysis of Marine Accident based on Impact of Tidal Stream and Vessel Tracking in VTS Are

VTS 관제 구역 내 조류의 영향과 항적 이동에 따른 해양 사고 분석 방법

  • Kim, Joo-Sung (Division of Navigation Science of Mokpo National Maritime University) ;
  • Jeong, Jung-Sik (Division of International Maritime Transportation Science, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kang, Seung-Ho (Kyeong-in VTS Center) ;
  • Lim, Se-Wook (Kyeong-in VTS Center)
  • 김주성 (국립목포해양대학교 항해학부) ;
  • 정중식 (국립목포해양대학교 국제해사수송과학부) ;
  • 강승호 (해양경찰청 중부지방해양경찰청 경인항 해상교통관제센터) ;
  • 임세욱 (해양경찰청 중부지방해양경찰청 경인항 해상교통관제센터)
  • Published : 2018.05.24

Abstract

Since the routes within VTS areas include harbour limit of major ports, there are sections where the traffic volume increases and the routes are normally narrow according to the geographical conditions. In the case of ports and VTS areas located on the west coast of Korea, it is affected by strong current due to large tidal differences. In this paper, we propose a method to produce useful information according to the change of navigation environment by analyzing the characteristics of ship's movement according to tidal stream or current. The SVR seaway model, support vector regression, and grid search were conducted in order to extract models.

관제구역 내 항로는 주요 항만의 항계를 포함하고 있기 때문에 지리적 여건에 따라 선박 통항량이 증가하고 항로가 협소한 구간이 존재한다. 또한, 대한민국 서해안에 위치한 항만과 그 관제구역의 경우 큰 조석간만의 차로 인하여 선박 조선에 있어 강한 조류의 영향을 받게 된다. 본 논문에서는 항로 상 조류의 흐름에 따른 선박 항적 이동의 특성을 분석하여 항해 환경 변화에 따른 유의미한 정보를 생산하는 방법을 제시하고 실제 해양 사고 사례에 적용하여 그 유효성을 검증하였다. 모델 추출을 위하여 SVR seaway model, 지지벡터 회귀 모형과 격자 탐색을 통한 모수 결정을 수행하였다.

Keywords