A Fault Diagnosis of Damage on Inner Liner of Regeneratively-Cooled Combustion Chamber during Gas Generator Cycle Engine Hot Firing Test

가스발생기 사이클 엔진 연소시험 중 재생냉각형 연소기의 내피 손상진단

  • 황도근 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김현준 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 김문기 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 임병직 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 강동혁 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 주성민 (한국항공우주연구원 연소기팀) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기팀)
  • Published : 2017.05.31

Abstract

This paper suggests a fault diagnosis of damage on inner liner of regeneratively-cooled combustion chamber during gas generator cycle rocket engine hot firing test. This method focuses on a phenomenon that fuel flow rate difference between two flow estimate methods changes under an inner liner damage of combustion chamber causing fuel leakage and it is expected that it contributes to detect a damage on the combustion chamber in early stage and prevent further destruction during the hot firing test.

본 논문에서는 재생냉각형 연소기를 채용한 가스발생기 사이클 로켓엔진의 연소시험 중 연소기의 내피 손상을 진단하는 방안을 제시하였다. 이는 연소기 내피 손상 발생 시 연료가 유실되면서 두가지 방식의 연소기 연료유입량 예측값 차이에 변화가 발생하는 것에 착안한 방법으로 로켓엔진 시험 중 연소기 내피손상을 조기에 파악하여 추가 손상 방지에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords