하이브리드 로켓 클러스터링 모델의 동시 점화 및 유량 분배 연구

A Study on the Simultaneous Ignition and Flow Distribution of Hybrid Rocket Clustering Model

  • 박선정 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 문근환 (한국항공대학교 대학원 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이창우 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 이영석 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 강소영 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부) ;
  • 문희장 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)
  • 발행 : 2017.05.31

초록

본 연구는 달착륙선을 위한 하이브리드 추진 시스템의 기초 연구로서 동시 점화 및 산화제 유량 분배를 통한 클러스터링 연구를 수행하였다. 클러스터링 연소 실험을 위해 지상 연소 실험 시스템을 구축하였으며, 산화제와 연료는 각각 기체 산소(gas oxygen)와 고밀도 폴리에틸렌(High Density Poly Ethylene)을 사용하였다. 실험 결과 화약 점화를 사용한 동시 점화 장치는 동일한 시점에 점화가 되었으며, 유량 분배 장치를 통해 비교적 균일하게 산화제 분배가 이루어져 각 연소실 내에서의 압력이 비교적 동일하게 나타난 것을 확인하였다.

This study aims to acquire a basic clustering technology of hybrid rocket motor for lunar lander, including the oxidizer flow distribution characteristic and the simultaneous ignition characteristic. The experimental setups were established to conduct a series of ground firing test of a clustered motor. The gaseous oxygen (GOX) and the HDPE (High Density PolyEthylene) were used as the oxidizer and the solid fuel, respectively. Experimental results which are the simultaneous pyrotechnic ignition characteristic, the oxidizer distribution characteristic and the pressure traces of each combustion chamber imply that the hybrid rocket clustered motor works successfully.

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